Chaos at ProRail, but where's minister Schultz?

Gepubliceerd op 1 oktober 2015 om 14:35

She opened a new container terminal in the port of Nijmegen, laid a symbolic last brick on a dike in Kamperland and reached an agreement on the construction of the new Blankenburg Tunnel in Rotterdam.

Chaos bij ProRail, maar waar is minister Schultz?

Ze opende een nieuwe containerterminal in de haven van Nijmegen, legde een symbolische laatste steen op een dijk in Kamperland en bereikte een akkoord over de aanleg van de nieuwe Blankenburgtunnel bij Rotterdam.

In diezelfde periode zat haar staatssecretaris Wilma Mansveld ook niet stil. Vanwege de problemen bij ProRail moest ze zich tot diep in de nacht verdedigen in de Tweede Kamer. En alsof dat nog niet genoeg was moest zij ook tekst en uitleg geven over het gesjoemel met de dieselauto's van Volkswagen.

ONZICHTBAAR
De minst zichtbare minister van het hele kabinet werd Schultz al eens genoemd. Vorig jaar was ze ook al de bewindspersoon die het minst naar de Kamer werd geroepen.

„We zijn zo nu en dan aangenaam verrast als we de minister in de Kamer mogen ontvangen”, zegt Liesbeth van Tongeren, kamerlid voor GroenLinks. „Al aan het begin van dit kabinet hebben wij gezegd dat de verdeling van verantwoordelijkheden behoorlijk uit het lood is geslagen. Mansveld heeft duidelijk alle zware dossiers gekregen.”

En dat moet Schultz, die al voor de tweede keer infrastructuurminister is ook geweten hebben. In haar eerste termijn deed ze het spoor namelijk gewoon nog zelf. Maar na een aantal winters met veel treinvertragingen en het Fyra-debacle werd de portefeuille na de verkiezingen bij de staatssecretaris ondergebracht.

UITGEKLEED
Schultz ging verder met een uitgeklede portefeuille en doet nu water, ruimte, mobiliteit en maritieme zaken. Wat neerkomt op (water)wegen en havens. Mansveld kreeg milieu, luchtvaart , openbaar vervoer, spoor en KNMI. Oftewel, de hoofdpijndossiers ProRail en NS, maar ook Schiphol en de KLM.

En dus moet Mansveld niet alleen op komen draven als de treinen vertraagd zijn of de financiële administratie van ProRail niet op orde is. Ook bij problemen op Schiphol of gedoe tussen Air France en KLM kan ze naar de Kamer komen. Ook kwam de afwikkeling van de MH17-ramp voor een deel op haar bord.

HERVERDELEN?
Inmiddels gaan er openlijk stemmen op om dit zo snel mogelijk te veranderen. Want hoe groter de problemen voor Mansveld hoe meer minister Schultz schittert door afwezigheid. Terwijl Mansveld worstelt knipt Schultz linten door, praat in het buitenland over watermanagement en werkt achter de schermen aan een nieuwe infrastructuurwet.

„Hoe ze het onderling verdelen daar ga ik niet over”, zegt Van Tongeren. „Maar als ik ongevraagd advies mag geven, zou ik zeggen dat een herverdeling van de portefeuille inmiddels toch wel het overwegen waard is.”

metronieuws/ door Rens Oving.© ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.