Dit zijn de goede voornemens van ProRail

Gepubliceerd op 15 januari 2016 om 15:01

Hoe staat het met jouw goede voornemens? Spoorbeheerder ProRail haakt ook aan bij het stellen van positieve doelen in het nieuwe jaar. Het bedrijf wil in 2016 meer aandacht voor innovatie.

Op de nieuwjaarsborrel heeft ProRail daarom drie innovatieve ontwikkelingen laten zien: de rolpantograaf, smart sensoren en frontcamera’s op treinen. De ontwikkelingen moeten er uiteindelijk voor zorgen dat het Nederlandse spoor betrouwbaarder wordt.

1 Frontcamera’s
Sinds 2014 is een flink aantal treinen van Arriva uitgerust met deze camera’s, die hetzelfde registreren als wat de machinist ziet. Bij calamiteiten, zoals een aanrijding met een voertuig of persoon, kan de politie op basis van de beelden beter en vooral sneller onderzoek doen. Volgens de spoorbeheerder is dit een groot voordeel voor zowel reiziger als vervoerder, omdat de treindiensten sneller kunnen worden hervat.

2 Rolpantograaf
In samenwerking met de Technische Universiteit Delft en Universiteit Twente heeft ProRail de rolpantograaf ontwikkeld, een milieuvriendelijke en duurzame manier om stroom af te tappen van de bovenleiding.

In vergelijking met de gewone pantograaf hoeft de rolpantograaf minder hard tegen de bovenleiding te drukken, en zorgt daardoor voor minder slijtage aan de pantograaf zelf en aan de bovenleiding. Met als gevolg minder bovenleidingbreuken.

Helemaal nieuw is de rolpantograaf overigens niet: de uitvinding wordt al tientallen jaren ingezet in de tram en trolleybuswereld. Voor treinen was de innovatie (nog) niet geschikt: treinen gebruiken namelijk tot vier keer zoveel vermogen om te rijden dan trams en bussen.

Op dit moment wordt de pantograaf getest. Als deze onderzoeken positief uitpakken, verwacht de spoorbeheerder dat de pantograaf op zijn vroegst in 2020 kan worden ingezet.

3 Smart sensoren
De smart sensoren worden aangebracht op de infrastructuur, zoals rails en wissels. Deze sensoren vormen een verbinding met een speciaal communicatienetwerk van KPN. Via data-uitwisseling kan ProRail van alles op afstand meten: temperatuur, trillingen, versnellingen, maar ook luchtdruk en vocht.

Els Anker/ metronieuws.nl/nieuws/binnenland/ ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.