Sociale dienst zet rem op scootmobiel Riekie (69)

Gepubliceerd op 4 mei 2016 om 08:36

Woest is de Zwijndrechtse Riekie Bakker (69). Haar scootmobiel rijdt sinds een reparatie nog maar 12 kilometer per uur, in plaats van 17. De snelheid blijkt begrensd in opdracht van de Sociale Dienst.

Bakker, die zeer slecht ter been is en met gezondheidsproblemen kampt, baalt als een stekker. De scootmobiel is haar enige uitje: ,,Ik ging nog wel eens naar Hendrik-Ido-Ambacht. Dat is nu gewoon te ver. Dan krijg ik het veel te koud.''


Ze heeft haar scootmobiel in bruikleen via de Sociale Dienst Drechtsteden. Het vervoermiddel viel voor de reparatie af en toe stil, op ongelukkige momenten. Zo blokkeerde ze een keer ongewild een lift.

Dat bij de reparatie ook de snelheid teruggeschroefd werd, kwam als een onaangename verrassing. ,,Mijn eigen bijdrage voor de WMO is bijna verdubbeld en daarvoor krijg ik minder huishoudelijke hulp én een tragere scootmobiel.''

Veiligheid
Onderhoudsbedrijf Medipoint liet haar weten dat de opdracht van de gemeente kwam en dat andere scootmobielen ook aan de beurt komen voor een snelheidsbegrenzer. De Sociale Dienst Drechtsteden bevestigt dat het al anderhalf jaar zo gaat, vanwege de veiligheid van de gehandicapte en zijn omgeving. ,,Er zijn veel klachten over de snelheid van scootmobielen. Vergeet niet dat mensen er ook mee door winkels rijden'', zegt woordvoerder Mark Benjamin.

Van de wet mogen scootmobielen op de stoep niet harder dan 6 kilometer per uur rijden. Op fietspaden binnen de bebouwde kom is 30 kilometer per uur toegestaan en op de rijbaan 45. Benjamin: ,,De mensen hebben die scootmobielen alleen in bruikleen. Wij hebben er als eigenaar ook belang bij dat ze heel blijven.''

Bakker is verontwaardigd: ,,Natuurlijk zijn er mensen die als bruten rijden, maar ik krijg juist altijd complimenten dat ik zo netjes rijd.''

Flinke snelheid
De sociale dienst ziet verder geen problemen in de beperking: ,,Een scootmobiel is bedoeld als vervanging van lopen. Dan is 12 kilometer nog een flinke snelheid.'' Bakker wordt nog ingehaald door scootmobielers zonder begrenzer, bestuurd door mensen die hun eigen vervoermiddel kopen.

Volgens directeur René Martens van Medipoint hanteren meer gemeenten snelheidsbeperkingen. Veiligheid is niet de enige reden: ,,Een scootmobiel die minder hard kan, is goedkoper, ook in onderhoud.''

Door: Redactie AD/ Peter Koster Foto: Milan Rinck

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.