ProRail-directeur: We moeten af van grote storingen

Gepubliceerd op 13 mei 2016 om 00:17

ProRail krijgt vaak kritiek te verduren. Dat is lang niet altijd terecht. De dienst doet er alles aan miljoenen reizigers op tijd op de plaats van bestemming te krijgen. Directeur Pier Eringa legt aan Metro uit tegen welke problemen ProRail aanloopt.

ProRail-directeur: We moeten af van grote storingen

Er zijn zorgen over de vele mensen en dieren die op het spoor lopen. Wat gaat u daaraan doen?
Dieren en mensen op het spoor vormen een groot probleem, ze veroorzaken storingen. We gaan met hekwerken langs het spoor dit zoveel mogelijk voorkomen. Maar we kunnen natuurlijk niet heel Nederland van hekken voorzien. Daarom gaan ook 50 Bijzondere Opsporingsambtenaren controleren op plekken langs het spoor.

Het aantal storingen nam wel af. Is dat de grote winst van afgelopen jaar?
Zo zie ik dat zeker niet. We willen juist meer gaan inzetten op het voorkomen van grote storingen op belangrijke trajecten die veel impact hebben. Het is makkelijker om kleine storingen te verhelpen en dan trots te gaan roepen dat het aantal storingen afneemt. Dat is de oefening voor beginners. Maar we zijn gevorderden en willen ons gaan focussen op zaken die veel gevolgen hebben voor onze klanten.

Steeds meer mensen plegen zelfmoord door zich voor de trein te gooien. Vorig jaar vielen daar 223 doden bij.
Ja. Dat baart ons zorgen. Zoiets heeft een enorme impact op ons personeel, onze dienstregeling en op de reizigers. We trainen onze mensen om alert te zijn op verdwaasde personen langs het spoor en gaan extra controleren bij stations die dicht bij een psychiatrische instelling liggen. Ook moet de afhandeling van een suïcide sneller. Soms ligt het treinverkeer wel 4 uur stil. Er moet een ambulance komen, de brandweer om op te ruimen en een begrafenisondernemer. We werken eraan dat sneller te laten verlopen.

U overweegt ook blauw licht op stations. Hoezo?
We willen alles proberen wat men in het buitenland ook al doet tegen zelfmoorden op het spoor. Dat blauwe licht zou kalmerend moeten werken. Het idee komt uit Japan.

Er is nogal wat kritiek neergedaald op uw dienst en personeel. Wat doet dat met u en uw mensen?
Wij kunnen uitstekend tegen kritiek, maar die moet dan wel terecht zijn. We zouden er een financiële puinhoop van hebben gemaakt. Dat is klinkklare onzin, dat wijst ons jaarverslag ook uit.

U bent dus zelf wel tevreden?
Ik ben trots dat we de stijgende lijn te pakken hebben, maar pas tevreden als anderen dat zijn over ons. We willen het aantal belangrijke storingen op dominante sporen dus terugdringen en verder werken aan onze punctualiteit. Dat zijn de zaken waar onze klanten het meeste mee te maken hebben. Maar ondanks dat we niet tevreden zijn, vind ik dat er wel wat meer aandacht mag zijn voor onze mensen die dag en nacht keihard werken om alles op het spoor zo goed mogelijk te laten verlopen.

Door Redactie Metro/ Tjerk de Vries Foto: Metro

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.