Er moeten veel meer agenten op straat zich bezighouden met het verkeer, zodat verkeershufters niet langer de dans ontspringen. Dat zegt de nieuwe verkeersofficier Achilles Damen. Begin dit jaar bleek uit onderzoek van RTL Buurtfacts dat de pakkans voor verkeershufters nu bijna 0 is.
Bumperkleven, bellen achter het stuur, dronken rijden of bijvoorbeeld rechts inhalen: er staan forse boetes op, maar de kans dat je ervoor wordt aangehouden is kleiner dan ooit.
Niet door een flitspaal
Dat heeft alles te maken te hebben met het gebrek aan prioriteit bij de politie. De typische 'hufterovertredingen' kunnen alleen door agenten op straat worden gezien en beboet en niet door een flitspaal.
De nieuwe verkeersofficier Achilles Damen zegt in een interview met de Telegraaf dat hij die prioriteiten wil veranderen. "De kans om staande gehouden te worden moet gewoon veel groter zijn dan nu het geval is", zegt hij.
Keuzes maken
Maar of dat ook gaat gebeuren, staat nog allerminst vast. De politie heeft maar zo veel agenten en er moeten dus keuzes worden gemaakt, zegt Damen.
"We zijn nu met de politie in gesprek om het toezicht weer te laten groeien. Misschien niet naar het oude niveau, maar wel meer."
De politie is veel minder zichtbaar in het verkeer dan vroeger. Vooral de laatste jaren ging het hard. Tussen 2010 en 2015 nam het aandeel staandehoudingen - dat zijn de dus boetes die door agenten worden uitgeschreven en niet door een flitspaal - af van 10,3 procent naar nog slechts 3 procent van alle vekeersboetes.
Door de Redactie RTL Nieuws: Foto: ANP
Reactie plaatsen
Reacties