Rabobank schrapt in komende jaren 9.000 banen

Gepubliceerd op 9 december 2015 om 20:47

De Rabobank zal in de komende jaren negenduizend banen schrappen. Dat maakt de bank woensdag bekend in een verklaring over een nieuwe strategie.

rabobank-schrapt-in-komende-jaren-9000-banen-1.jpgDe arbeidsplaatsen verdwijnen tussen 2016 en 2018. Het gaat vooral om mensen die ondersteunende diensten leveren, het personeel aan de achterkant van de bank. Maar de bank wil bij alle bedrijfsonderdelen efficiënter gaan werken.

"In lijn met het streven om dichterbij onze klanten te opereren worden functies van medewerkers die de klant bedienen zoveel mogelijk ontzien", stelt de bank in de verklaring.

Een deel van de banen zal via natuurlijk verloop verdwijnen. Ook zullen er minder externe medewerkers ingezet worden.

De bank telt momenteel circa 39.000 banen, waarvan 22.000 bij de lokale filialen, 10.000 bij de organisatie in Utrecht en 7.000 internationaal.

Gedwongen ontslagen

"Alle inzet is erop gericht medewerkers van werk naar werk te helpen. Rabobank spant zich maximaal in om gedwongen ontslagen te voorkomen."

De reorganisatie volgt bovenop reorganisaties die vanaf 2013 zijn ingezet, ten koste van tienduizend banen. Daarvan zijn er inmiddels zevenduizend verdwenen. De overige drieduizend staan voor de komende periode op de rol.

"We vragen zeer veel van onze medewerkers om onze doelen te bereiken. Wij realiseren ons hierbij terdege dat dit niet gemakkelijk is", stelt bestuursvoorzitter Wiebe Draijer in de verklaring.

"Enerzijds is er de gezamenlijke taak waar we voor staan om de Rabobank sterker te maken voor de toekomst en biedt dit uitdagende opdrachten voor individuele medewerkers, anderzijds is voor veel medewerkers hun persoonlijke toekomst onzeker." Hij belooft dat de medewerkers hulp krijgen met het vinden van ander werk binnen of buiten Rabobank.

Klantgerichter

De bank kondigt woensdag ook aan klantgerichter te willen werken en beter bereikbaar te willen zijn. Zo zal Rabobank nieuwe vormen van contactpunten introduceren, als aanvulling op de bestaande bankkantoren. De bank denkt daarbij aan mobiele adviespunten, pop-upwinkels en advies aan huis.

"We willen letterlijk en figuurlijk nog dichterbij onze klanten zijn. Fysiek in klantgesprekken en netwerken, virtueel met apps en websites en mentaal door betrokkenheid", meent Draijer.

Balans

Ook heeft de bank het versterken van de balans en het verbeteren van de financiële resultaten als speerpunten opgenomen in de strategie.

De bank zegt tot 2020 voor 150 miljard euro aan kredieten van de balans te willen halen, door ze te verkopen aan andere investeerders. Daarmee speelt het bedrijf in op nieuwe kapitaalregels. Instellingen die minder kredieten hebben uitstaan, hoeven minder kapitaal aan te houden.

Dat Rabobank minder kredieten op de eigen balans wil hebben, betekent overigens niet dat particulieren en bedrijven niet meer voor leningen bij de bank terechtkunnen.

Het bedrijf streeft ernaar in 2020 de brutowinst met 2,1 miljard euro verhoogd te hebben. Daarnaast wil de bank meer investeren in landbouw, voedsel, mobiliteit en wonen. Vorig jaar kwam de brutowinst uit op bijna 1,7 miljard euro.

Lokale banken

Verder zal de bank vanaf 1 januari één coöperatieve bank met één jaarrekening zijn. De 106 lokale Rabobanken hebben eerder deze maand al met deze nieuwe structuur ingestemd. 

"Hiermee anticipeert de Rabobank tevens op toekomstige wet- en regelgeving en is de bank in staat effectiever en efficiënter te reageren op ontwikkelingen. Lokale banken krijgen meer ruimte om zich te concentreren op klanten in de eigen lokale markt. De ledeninvloed wordt sterker", aldus de topman

Automatiseren

Vakbonden reageren negatief op aangekondigde reorganisatie. "Je kunt de klantgerichtheid van medewerkers onmogelijk één-op-één vervangen door de processen te automatiseren", reageert Jan Paul Veenhuizen van vakbond FNV Finance.

"Het sluiten van kantoren en opheffen van automaten in de afgelopen jaren, heeft de relatie met Rabobank-klanten al onder druk gezet." Hij ziet het verder verminderen van het personeelsbestand als een gevaar voor de bank. "Meer klantgerichtheid terwijl je baan permanent op de tocht staat, is een onmogelijke opgave voor medewerkers", vindt Veenhuizen.

Toekomstperspectie

Voorzitter Reinier Castelein van vakbond De Unie stelt woensdag in een reactie dat het toekomstperspectief ontbreekt voor de medewerkers die hun baan zullen verliezen.

De voorzitter verbaast zich erover dat er nog geen plan is opgesteld om hen weer aan het werk te helpen."Van Wiebe Draijer vragen wij naast zijn nieuwe toekomstperspectief voor de bank, ook toekomstperspectief voor de medewerkers waar hij afscheid van neemt", zegt Castelein.

"Door fouten aan de top van de sector hebben veel bankmedewerkers de laatste jaren gefungeerd als kop van jut op feesten en partijen. Vertrapt en verguisd door de politiek en de boze burger. Deze mensen staan er nu alleen voor", benadrukt hij.

Boze droom

Vakcentrale CNV spreekt van "een keiharde en schokkende boodschap voor het personeel". "Omdat de omvang van het ontslag zo niet past bij de eigen traditie van de coöperatieve Rabobank, lijkt de klap onder het personeel extra hard aan te komen", reageert CNV-onderhandelaar Sandra Hendriks.

"Zeker na de recente reorganisaties die al hebben plaatsgevonden. De emoties zijn daarom ronduit heftig te noemen. Een boze droom is voor veel mensen werkelijkheid geworden."

Hendriks vraagt zich af of de bank wel klantgerichter kan worden als er duizenden banen worden geschrapt. "Deze kolossale bezuiniging op het personeel lijkt eerder haaks te staan op het maximaal service willen bieden dichtbij mensen. Dan wil de bank graag ook nog innovatief zijn. Daar geeft dit oude recept van massa-ontslag maar weinig blijk van", meent Hendriks.

"Er is geen sector in Nederland te vinden die de laatste jaren verhoudingsgewijs zo zwaar door ontslagen getroffen is. Dat is een trieste constatering."

Door: NU.nl/ © ANP

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.