Online verkoop bereikt piek in aanloop naar kerst

Gepubliceerd op 24 december 2015 om 10:05

De online verkoop van kerstcadeaus en kerstartikelen heeft in de drie weken voor kerst een extra omzet van 207 miljoen euro opgeleverd.

online-verkoop-bereikt-piek-in-aanloop-kerst-1.jpgDat blijkt donderdag uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en DHL Parcel.

In totaal hebben consumenten van 6 december tot 24 december voor 658 miljoen euro aan online aankopen gedaan. Dat is bijna een kwart meer dan vorig jaar, toen het bedrag nog op 530 miljoen euro uitkwam.

Gemiddeld hebben consumenten in de afgelopen drie weken voor 219 miljoen euro per week online gewinkeld. Dat is 46 procent meer omzet dan tijdens een gemiddelde week. Vorig jaar boekten de retailers in de drie weken voor kerst nog 38 procent meer omzet dan gemiddeld.

Kerstdiner

Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org benadrukt dat het niet alleen om kerstgerelateerde producten en cadeaus gaat, maar ook om de aankoop van eten en drinken voor de feestdagen. 

In de eerste drie kwartalen van 2015 bleken de online bestedingen aan eten al te zijn gestegen. Nu wordt die trend doorgezet. "Je kunt je hele kerstdiner online bestellen", zegt Jongen. "Supermarkten en maaltijdbox-leveranciers komen met speciale kerstedities om het consumenten nog makkelijker te maken het perfecte kerstdiner online bij elkaar te shoppen."

Sinterklaas

De weken voor kerst lijken een grotere impact op de omzet te hebben dan de periode in aanloop naar het sinterklaasfeest. Vlak voor pakjesavond steeg de omzet met 24 procent ten opzichte van een gemiddelde week. Dat is een stuk minder dan de 38 procent extra omzet rond de kerst.

Twee derde van de retailers verwacht de komende jaren een verschuiving van de feestdagenomzet van het sinterklaasfeest naar kerst.

Cadeaus

Met name boeken, huishoudelijke apparaten en parfums worden veel besteld. Coco Mademoiselle, La vie est belle voor dames en 1Million en Bleu de Chanel voor mannen zijn veel verkochte luchtjes. Ook doen airfryers en espressomachines het goed.

Onder de boeken worden de titels Superfood voor elke dag, Neem een geit, Dit kan niet waar zijn en Ma veel verkocht.

Verder zijn de spellen 30 Seconds, Monopoly Classic en Call of Duty: Black Ops 3 populair. Binnenstebuiten, The Hunger Games - Mockingjay en de voorstelling Even geduld a.u.b. van cabaretier Jochem Myjer zijn de meest bestelde dvd's.

Wat betreft cd's doen de albums 25 van Adele, Evenwicht van Marco Borsato en A head full of dreams van Coldplay het goed.

Door: NU.nl/ Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.