Aantal mensen met achterstand op lening nauwelijks gegroeid

Gepubliceerd op 12 februari 2016 om 13:53

Het aantal mensen met betalingsachterstanden op hun leningen is in het afgelopen halfjaar nauwelijks toegenomen.

aantal-mensen-met-achterstand-lening-nauwelijks-gegroeid-2.jpgEr zijn nu in totaal 777.788 mensen die achterlopen met het terugbetalen van een lening, meldt Bureau Krediet Registratie (BKR) vrijdag.

In juli ging het nog om een nagenoeg even groot aantal. Toen telde het BKR 777.767 mensen met een achterstand.

"De afgelopen jaren stegen de betalingsachterstanden op leningen alleen maar. Deze stabilisatie is dus relatief goed nieuws", reageert algemeen directeur Peter van den Bosch van BKR. "Uiteraard vooral voor de consument, maar ook voor kredietverstrekkers en de maatschappij als geheel."

Uniek

BKR noemt het "redelijk uniek" dat het aantal betalingsachterstanden op leningen nauwelijks toeneemt. Bij andere soorten betalingsverplichtingen groeien de achterstanden wel.

Dat het met leningen relatief beter gaat, ligt volgens Van den Bosch onder meer aan het feit dat consumenten vanwege de economische crisis terughoudender zijn geworden met het aangaan van nieuwe leningen. Verder worden leningen ook minder makkelijk verstrekt aan mensen die dat eigenlijk niet kunnen dragen.

Bovendien proberen kredietverstrekkers volgens de algemeen directeur consumenten met betalingsproblemen eerder te helpen.

Blinde vlek

Ondertussen blijkt het aantal huishoudens met een betalingsachterstand bij de fiscus, de verhuurder, zorgverzekeraars en energieleveranciers wel te groeien. BKR pleit er daarom nogmaals voor om ook deze achterstanden centraal te registreren.

"Het ontbreken van deze informatie zorgt voor een blinde vlek. Adequate informatie betekent meer inzicht, eerder hulp en uiteindelijk minder betalingsproblemen", aldus Van den Bosch.

Hij vindt wel dat consumenten inzicht moeten hebben in deze data en moeten weten waar de gegevens vandaan komen. Ook moet duidelijk zijn waarvoor de gegevens worden gebruikt.

"De consument is eigenaar van zijn gegevens", meent de algemeen directeur. "Bij BKR plukken we dus geen gegevens van internet of van sociale media."

Door: http://www.nu.nl/ Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.