Doorgestart Oad wil geen kopie worden van oude bedrijf

Gepubliceerd op 5 maart 2016 om 16:38

Oad Bus, een doorgestart onderdeel van de in 2013 failliet verklaarde Oad Groep, ziet vooral groei in themareizen. "De comeback is in volle gang, maar we willen zeker niet een kopie van het oude Oad worden", zegt directeur Bastiaan Hoogendoorn.

doorgestart-oad-wil-geen-kopie-worden-van-oude-bedrijf-3.jpg"Er zijn bijvoorbeeld geen plannen om weer zelf reisbureaus te beginnen." Het voormalige Oad Groep ging in september 2013 over de kop, volgens de onderneming het gevolg van "moeilijke marktomstandigheden".

Voor verschillende onderdelen wist de curator investeerders te vinden, zodat die konden worden voortgezet. Naast het busbedrijf van Oad, waren dat SRC-cultuurvakanties, Oad Business Travel en de Globe Reisburo’s. Ongeveer zeshonderd van de 1.750 mensen behielden door de doorstarts een arbeidsplek.

Hoogendoorn staat sinds augustus vorig jaar aan het roer bij het nieuwe Oad. "Ik probeer zoveel mogelijk vooruit te kijken. Mensen begrijpen dat er nu een nieuw Oad is, ze zien het nog altijd als een betrouwbaar bedrijf."

Dat is ook waarom Oad Bus, zoals het bedrijf officieel heet, niet alleen de 125 bussen uit de boedel van de failliete reisonderneming heeft overgenomen, maar ook de naam. "Daar zit veel waarde in", denkt Hoogendoorn.

Het Oad-busbedrijf, dat met ongeveer tweehonderd medewerkers een doorstart maakte, was tot aan het faillissement een van de gezonde onderdelen van de Oad Groep.

Het bedrijf presenteert zich als Oad, en niet als Oad Bus. Hoewel meer dan drie kwart van de activiteiten van de onderneming busgerelateerd is, biedt Oad ook andersoortige reizen aan, zoals riviercruises, vlieg-busreizen, en dagtochten. Daarnaast is de onderneming actief in busverhuur, zoals de Ajax-spelersbus en de KLM-bus die dagelijks passagiers vervoert tussen Arnhem, Nijmegen en Schiphol.

Boekingen

"We zien een positieve trend in het aantal boekingen, zowel via onze directe kanalen als via de reisbureaus waar we nauw mee samenwerken", zegt Hoogendoorn.

"Vooral reizen met een thema laten groei zien. Zo bieden we in samenwerking met de wandelbond tegenwoordig wandelreizen aan en hebben we nu ook muziekreizen en culinaire reizen. Daarmee spreken we een nieuw publiek aan, van mensen met een bepaald interessegebied. Dat willen we doorontwikkelen, nieuwe producten toevoegen."

Oad heeft het afgelopen jaar behoorlijk geïnvesteerd in de organisatie. Zo is er geld gestoken in IT en marketing en zijn er nieuwe bussen aangeschaft.

De nieuwe bussen beschikken over wifi. "We zijn de eerste touroperator die wifi aanbiedt op internationale reizen", zegt Hoogendoorn. "De komende tijd wordt dat op alle bussen geïnstalleerd."

Oad wil vooral investeren in zijn "onderscheidend vermogen", aldus de directeur. "Wij hebben bijvoorbeeld als een van de weinige reisorganisaties onze eigen chauffeurs in dienst. Die zetten we zoveel mogelijk in op vaste routes. Daardoor hebben ze veel kennis van de omgeving, die ze delen met de klanten."

Bron: http://www.nu.nl/ Door: NU.nl Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.