Schrikkeldag zorgt voor hogere omzet voor detailhandel

Gepubliceerd op 15 april 2016 om 17:00

De detailhandel heeft in februari 2,3 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Daarbij waren de verkopen 1,8 procent hoger en waren de prijzen 0,5 procent hoger. Vooral de omzet van de winkels in voedings- en genotmiddelen groeide, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

 

detailhandel-470x340-1.jpg

Vanwege het schrikkeljaar had februari een maandag meer dan een jaar eerder. Door deze extra dag werd de omzet positief beïnvloed. Zonder dit effect was de omzet lager dan in februari vorig jaar. Voor de ontwikkeling over de afgelopen twee jaar, zie onderstaande grafiek.

De opbrengsten van winkels in voedings- en genotmiddelen was 3,6 procent hoger dan een jaar eerder, met 2,8 procent hogere verkopen en 0,8 procent hogere prijzen. De supermarkten zetten bijna 4 procent meer om, de speciaalzaken ruim 4 procent meer. Winkels in non-foodartikelen boekten 0,3 procent meer omzet. Hier vielen de verkopen echter 1,2 procent lager uit, terwijl de prijzen gemiddeld 1,6 procent hoger waren dan een jaar eerder.

Winkels voor woninginrichting deden goede zaken. Daar was de omzet ruim 7 procent hoger. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen en de drogisterijen zetten meer om. Winkels in consumentenelektronica leden daarentegen met ruim 8 procent een aanzienlijk omzetverlies. Verder kampten winkels in huishoudelijke artikelen en kleding met omzetverlies.

Online bleven de opbrengsten groeien. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is, steeg met 18 procent. Webwinkels zetten ruim 28 procent meer om.

http://www.z24.nl/  Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.