FNV vreest dat 4000 banen Tata verdwijnen naar Duitsland

Gepubliceerd op 13 juli 2016 om 15:22

Vakbond FNV vreest dat 4000 van de 9000 banen van Tata Steel in IJmuiden, het voormalige Hoogovens, verdwijnen naar Duitsland. Het bedrijf zou willen fuseren met het Duitse staalconcern ThyssenKrupp.

FNV vreest dat 4000 banen Tata verdwijnen naar Duitsland

Het hoofdkantoor van Tata in India praat al een half jaar met ThyssenKrupp over een fusie. Als dat doorgaat dan zou dat wel eens duizenden banen in IJmuiden kunne kosten,vreest FNV. Het gaat dan vooral om ondersteunende diensten als inkoop, verkoop en onderzoek.

Bestuurder Aad in 't Veld van FNV zegt dat bij ThyssenKrupp veel meer mensen werken dan bij Tata: zo'n 28.000 tegen 9.000. Het is dan best logisch dat je ondersteunende diensten op een plek vestigt en dus minder personeel nodig hebt. "Onze vrees is dat dat Duitsland wordt.''

'Productie blijft zeker in IJmuiden'

Bang dat ook de productie naar Duitsland zal verdwijnen is In 't Veld niet, omdat IJmuiden één van de meest efficiënte staalbedrijven ter wereld is. ''De kracht van Hoogovens was altijd dat het een zelfstandige onderneming was, dat ook zelfstandig kon beslissen over bijvoorbeeld investeringen'', zegt In 't Veld.

Zijn grootst angst is dat IJmuiden een uitgeklede productievestiging wordt.

Het steekt hem dat Tata niets wil loslaten. ''Tata is een grote werkgever en je zou verwachten dat ze meer zeggen, ze hebben ook verantwoordelijkheid voor de werknemers. Misschien weet de directie in Nederland ook weinig'', zegt In 't Veld. Hij zegt niets tegen ThyssenKrupp te hebben, maar het gaat er om onder welke omstandigheden een fusie plaatsvindt.

Moeilijke markt

Tata Steel heeft, net als branchegenoten in Europa, last van zeer lastige marktomstandigheden. Er is maar weinig vraag en veel aanbod op de markt, onder andere door de grote export van goedkoop Chinees staal. Ook zijn de productiekosten in Europa hoog.

In totaal werken bij Tata in IJmuiden 15.000 werknemers. Naast de 9000 die in vaste dienst zijn gaat het dan nog om 6000 werknemers die bij andere bedrijven in dienst zijn, zoals voor de kantine, kraanbedrijven en hijsinstallaties.

De FNV'er benadrukt wel dat het, zolang de gesprekken lopen, nog moeilijk te zeggen is wat een en ander betekent voor de werkgelegenheid. Tata Steel praat bovendien met meerdere branchegenoten in Europa over een mogelijke samenwerking.

Eerdere fusies waren geen succes

Hoogovens heeft een geschiedenis van gefaalde fusies. In de jaren zeventig werd er gefuseerd met Hoesch uit Duitsland, maar dat kwam niet op een moment dat de economie slecht ging. Uiteindelijk gingen de twee uit elkaar, maar Hoogovens hield daar een flinke schuld aan over.

In 1999 ging Hoogovens samen met British Steel. Maar het werd een beetje het verhaal van KLM en Air France, maar dan nog wat erger. Het voormalige Hoogovens in IJmuiden draaide over het algemeen goed, maar met de verouderde fabrieken in Engeland en Wales ging het veel minder en er werd regelmatig verlies geleden. In 2006 werd Corus overgenomen door Tata uit India. Onlangs wilde Tata de fabrieken in Groot-Brittannië verkopen, maar er is nog geen koper voor gevonden.

Wel investeringen in productie IJmuiden

In de huidige plannen van Tata ziet het er voor de Hoogovens nog altijd goed uit. Het Indiase moederbedrijf kondigde onlangs nog aan komende jaren juist honderden miljoenen euro's in de vestiging te gaan investeren.

Door Redactie RTL Nieuws/ Economie: Foto:

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.