Ontslagen bestuurder Tata slaat alarm over financiële situatie concern

Gepubliceerd op 26 oktober 2016 om 14:38

Het Indiase industriële conglomeraat Tata Group staat er financieel veel slechter voor dan de top wil doen geloven.

download-8low1-66.png

Afschrijvingen op verlieslatende bedrijfsonderdelen kunnen oplopen tot omgerekend ruim 16 miljard euro. Daarvoor waarschuwt de eerder deze week ontslagen bestuursvoorzitter Cyrus Mistry in een brief aan houdstermaatschappij Tata Sons, die het leeuwendeel van de aandelen bezit.

Onder meer de Europese tak van Tata Steel, waar ook het voormalige Hoogovens in IJmuiden toe behoort, kampt volgens Mistry met onverantwoord hoge verliezen en schulden.

Dat geldt ook voor autofabrikant Tata Motors en voor de hotel- , energie- en telecomactiviteiten van het concern. Hoewel hij zelf de afgelopen vier jaar de leiding had, weerspreekt Mistry dat die situatie aan hem te wijten is.

Prestaties

Mistry werd maandag weggestuurd, naar verluidt in verband met tegenvallende prestaties. De brief duidt evenwel op een interne machtsstrijd met zijn voorganger Ratan Tata, telg uit de oprichtersfamilie, die inmiddels weer tijdelijk het roer heeft overgenomen totdat een definitieve opvolger is gevonden. Hij was de eerste topman van het concern van buiten de familie, al is zijn zuster wel getrouwd met een Tata.

De gewipte bestuurder zegt bij zijn komst een financiële puinhoop te hebben aangetroffen. Pogingen om het tij te keren, liepen evenwel op niets uit door tegenwerking van Ratan Tata.

Die zou bijvoorbeeld een stokje hebben gestoken voor plannen om te stoppen met de zwaar verlieslatende productie van de Tata Nano, een goedkoop autootje voor de Indiase markt dat hij zelf had bedacht.

ThyssenKrupp

Mistry wordt ook gezien als de drijvende kracht achter pogingen van Tata Steel om zijn Europese activiteiten onder te brengen in een gezamenlijk bedrijf met branchegenoot ThyssenKrupp.

Een overeenkomst daarover lijkt volgens analisten dan ook een stuk verder weg, aangezien Ratan Tata er geen voorstander van zou zijn. De Nederlandse vakbonden kregen overigens eerder deze maand de garantie dat een eventuele fusie geen banen zal kosten in IJmuiden.

Door de Redactie  NU/ANP: Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.