KPN wint terrein op consumentenmarkt

Gepubliceerd op 27 oktober 2016 om 13:47

KPN zag de omzet afgelopen kwartaal opnieuw dalen, door aanhoudende druk op de zakelijke markt. De opbrengsten uit telecom- en televisiediensten voor consumenten namen daarentegen wel toe. Ook wist het bedrijf, afgezien van eenmalige posten, de winstgevendheid te verbeteren.

download-8low1-147.png

De totale omzet van KPN daalde met 2,6 procent tot 1,7 miljard euro. Het bedrijfsresultaat (ebitda), geschoond voor eenmalige posten, ging daarentegen met 10 procent omhoog naar 662 miljoen euro. De nettowinst daalde met bijna de helft tot 45 miljoen euro, maar dat komt door de eenmalige kosten die het bedrijf maakte om schuldpapier terug te kopen. Daarmee verlaagde het zijn leenkosten op de langere termijn.

KPN verdiende met name meer geld aan bel-, internet- en televisiebundels voor consumenten thuis. Afgezien van een belastingmeevaller vorig jaar ging ook de omzet uit mobiele diensten voor particulieren omhoog. De totale opbrengsten van de consumententak dikten met 1,5 procent aan tot 802 miljoen euro.

Interactieve televisie

Er kwamen in het derde kwartaal per saldo 6000 klanten bij met een breedbandabonnement. Het aantal gebruikers van interactieve televisie nam met 22.000 toe, mede dankzij het uitgebreide voetbalaanbod van KPN. Het aantal mobiele klanten steeg met 36.000. Inmiddels nemen ruim 1 miljoen mensen zowel vaste als mobiele diensten af bij KPN.

Topman Eelco Blok had eerder al voorspeld dat de consumentenomzet na een lastige eerste jaarhelft weer zou aantrekken. In de zakelijke markt laat die verbetering nog altijd op zich wachten. De prijzen blijven onder druk staan, aldus de bestuursvoorzitter. KPN gaat er nog altijd vanuit dat het bedrijfsresultaat voor eenmalige posten dit jaar in lijn zal zijn met dat van 2015.

Door de Redactie Telegraaf: /DFT Foto: Dijkstra bv

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.