Rust en duidelijkheid door komst zakpalen Rijnstraat

Gepubliceerd op 8 juni 2016 om 23:28

Met het plaatsen van drie zakpalen moet de rust in de Rijnstraat terugkeren. Winkeliers lijken overwegend enthousiast, maar er blijven haken en ogen.

Naamloos-1476.pngNa maandenlange discussies over de Rijnstraat, lijkt er nu een oplossing te zijn. Het stadsbestuur stelt voor de straat af te sluiten met verzinkbare palen. Rijden en parkeren in de winkelstraat kan dan alleen nog op werkdagen voor 12.00 uur en na 18.30 uur. Op vrijdag en zaterdag staat de paal zelfs tot middernacht omhoog, net als op koopzondagen.

,,Mooi, dan kunnen klanten hier weer op hun gemak winkelen", reageert Vincent Goes van Go Sport. Hij heeft gemerkt dat de zogeheten shared space-inrichting zorgt voor onduidelijkheid en ongenoegen over de veiligheid. ,,Het is goed als dat verandert." Ook groenteboer Stephan Rietkerk ziet de zakpalen graag komen. ,,Zoals het nu gaat, is voor niemand leuk."

Over hun bevoorrading maken de ondernemers zich geen zorgen. Rietkerk: ,,Ik krijg altijd voor acht uur geleverd." Goes: ,,Ik houd gewoon rekening met de venstertijden. Ik heb ook een winkel in de Utrechtse Zadelstraat. Daar mag je helemaal niet met de auto komen en moet je 500 meter lopen met je spullen, maar het is wel een gezellige en leuke winkelstraat."

Complex
Bij de vestigingen van de winkelketens Trekpleister en Zeeman worden de venstertijden minder enthousiast ontvangen. ,,Het maakt voor ons de bevoorrading onnodig complex", zegt José Mes van Trekpleister. Bij de drogisterij komt drie keer per week een grote vrachtwagen voorrijden waaruit pallets vol goederen worden geladen. ,,Dat kan niet vanaf de los- en laadplek aan het uiteinde van de straat, dus het lossen voor twaalf uur moet dan logistiek gezien worden ingepast." Mes benadrukt dat de maatregel ook nadelig is voor klanten. ,,De bereikbaarheid van de winkels neemt af."

Gineke van Kesteren, voorzitter van winkeliersvereniging Stadshart, vindt ook dat de klant de dupe wordt van de zakpalen. ,,Door de vele winkelverbouwingen was het de laatste maanden een zooi in de straat met bedrijfsbusjes. Daardoor wordt dit besluit nu, misschien wel te vroeg, genomen.''

Gevaarlijk
Peter van Donk, vrachtwagenchauffeur bij Zeeman, heeft slechte ervaringen met venstertijden. ,,Alle vrachtwagens komen dan tegelijk. Dat is pas gevaarlijk en ongezellig winkelen. In Den Haag wordt het straatmeubilair zelfs omvergereden. Auto's weren en een paar parkeervakken maken voor laden en lossen werkt beter.''

Door Redactie AD Foto: Rianne den Balvert

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.