Stopera moet Amsterdams karakter krijgen

Gepubliceerd op 16 oktober 2015 om 12:47

Amsterdammers willen de leegstaande begane grond van de Stopera gevuld zien met de belangrijkste karakteristieke kenmerken van de stad. De plannen om de leegstand op te vullen, stromen binnen.

Stopera moet Amsterdams karakter krijgen

„Er is veel belangstelling. Mensen hebben toch meer hart voor het stadhuis dan ik eigenlijk dacht en waar ik een beetje bang voor was”, zegt Guido Wallagh, programmeur van gebieds- en vastgoedontwikkelingsbureau Inbo die het project begeleidt.

Ideeën en plannen

Bij de gemeente zijn in ruim drie weken tijd meer dan honderd ideeën binnengekomen om de lege ruimtes in het stadhuis ter grootte van anderhalf voetbalveld op te vullen. Een buitenkansje voor mensen met creatieve ideeën. De inzendingen zijn op te delen in twee categorieën, zegt Wallagh. „Amsterdammers die een idee hebben en grotere partijen die een plan hebben. Wie onder meer met een voorstel gaan komen, zijn het Persmuseum, de Waterloopleinmarkt, Nationale Opera & Ballet en het Joods Cultureel Kwartier. Het zijn heel uiteenlopende voorstellen.”

Mediacafé

Een andere partij met een idee is René van Engelenburg van Dropstuff. Hij wil in de Stopera een digitaal mediacafé vanwaaruit de culturele infrastructuur in de openbare ruimte wordt bepaald. „We willen in de stad een netwerk van cultuurschermen met uitingen van gevestigde instellingen tot jong talent”, zegt Van Engelenburg. „In het mediacafé zit de centrale redactie gevormd door mediastudenten van het ROC. Iedereen kan zijn creatieve ideeën daar droppen en de redactie beslist of iemand een podium krijgt.”

Fietshoofdstad

Bouwkundige en fietsfanaat Eric Amory wil Amsterdam als fietsstad op de kaart zetten vanuit de Stopera. „Peking was de fietshoofdstad, Kopenhagen zegt het te zijn, maar Amsterdam is het”, zegt Amory. Zijn plan is drieledig. „Vanuit het buitenland is veel interesse voor onze infrastructuur, verkeersregulering en stallingen. Ik denk aan een plek waar mensen onze innovatieve oplossingen kunnen zien, waar een fietsleerwerkplek is voor kansarme jongeren en waar fietswrakken opgeknapt worden en gerecycled voor mensen die het nodig hebben.” 

Brouwerij

Er zijn verder plannen ingediend voor een showroom waar de start-ups die nu op het Marineterrein zitten zichtbaar voor het publiek kunnen werken, een brouwerij, een gezondheidsboulevard en een informatiemarkt waar alle (culturele) evenementen die de stad rijk is, worden aangekondigd. „Aan de ideeën merk je dat mensen niet zomaar een plek zoeken en ook rekening houden met de status van het stadhuis”, zegt Wallagh. 

Iedereen kan nog tot zondag 17 oktober een plan indienen via deze website.

door Anne-Fleur Pel/ metronieuws.nl/ © ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.