Fyrafalen: 20 jaar lang was reiziger niet belangrijk

Gepubliceerd op 28 oktober 2015 om 15:57

Dat er nog steeds geen snelle trein van Amsterdam naar Brussel rijdt, is het gevolg van een meer dan twintig jaar lang durend foutenfestijn.

fe4ece94e2eaaed83f3a9698160a78bf-1445873344-1.jpg

Volgens de parlementaire enquêtecommissie Fyra is daarbij een duidelijke rode draad aan te wijzen. Het belang van reizigers heeft in al die jaren nooit voorop gestaan.

Dat er nog steeds geen snelle trein van Amsterdam naar Brussel rijdt, is het gevolg van een meer dan twintig jaar lang durend foutenfestijn.

Volgens de parlementaire enquêtecommissie Fyra is daarbij een duidelijke rode draad aan te wijzen. Het belang van reizigers heeft in al die jaren nooit voorop gestaan.

In haar eindrapport haalt de enquêtecommissie hard uit naar zowel de Haagse politiek als naar NS. Een hele rij aan kabinetten koos in plaats van de reiziger voor de eigen portemonnee en NS hechtte al die jaren meer belang aan een dominante positie op het spoor.

Onverstandig, ontluisterend en onverantwoord

Dat NS veel te veel geld bood om de dienst uit te mogen voeren en dat het kabinet daarmee akkoord ging, noemt commissievoorzitter Madeleine van Toorenburg ‘onverstandig en onverantwoord’.

Dat bij de toelating van de treinen op het spoor door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) nooit echt gekeken is naar een echte trein, maar alleen naar de tekeningen, vindt zij ‘ontluisterend’.

Schuldig

Een directe schuldige is door de lange duur van het project niet aan te wijzen. Maar volgens de commissie moeten vooral alle opeenvolgende betrokken ministers en staatssecretarissen en NS het boetekleed aantrekken. Ook op de Tweede Kamer is kritiek. Door altijd maar akkoord te gaan met de kabinetsplannen verzuimden kritische Kamerleden om ‘door te bijten’.


© metronieuws.nl/ door Rens Oving

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.