Strop van 11 miljard: wat ging er mis met de Fyra?

Gepubliceerd op 28 oktober 2015 om 16:06

De Tweede Kamer presenteert woensdag het definitieve onderzoeksrapport over de Fyra. Het fiasco met de ramptrein die maar vijf weken reed werd door de commissie binnenstebuiten gekeerd. Alles werd uit de kast getrokken om erachter te komen hoe het kan dat ondanks een miljardeninvestering geen snelle trein van Amsterdam naar Brussel rijdt.

Fyrafalen-3.jpg

Schuldige?

Eén schuldige aanwijzen voor het Fyrafalen is zo goed als onmogelijk. De kans dat de parlementaire enquêtecommissie dit zal doen, lijkt dan ook niet groot. Wel zullen er waarschijnlijk lessen getrokken worden voor de toekomst, zodat het hopelijk nooit meer zo mis kan gaan.

Voor iedereen die even niet meer weet hoe het precies zit, de vijf belangrijkste vragen over het Fyradebacle op een rij.

Eén schuldige aanwijzen voor het Fyrafalen is zo goed als onmogelijk. De kans dat de parlementaire enquêtecommissie dit zal doen, lijkt dan ook niet groot. Wel zullen er waarschijnlijk lessen getrokken worden voor de toekomst, zodat het hopelijk nooit meer zo mis kan gaan.

Voor iedereen die even niet meer weet hoe het precies zit, de vijf belangrijkste vragen over het Fyradebacle op een rij.

1 Hoe begon het?

Een snelle trein, van Amsterdam naar Brussel, die Nederland eindelijk volwaardig aan moest sluiten op het Europese hogesnelheidsnet: dat was de droom die al sinds 1988 door NS en de Nederlandse staat werd nagestreefd. In 2000 begon de aanleg van het spoor. In 2001 werd bekend dat NS, samen met de Belgische collega's van NMBS, de snelle verbinding zou gaan regelen.

2 Waarom ging NS de snelle treinen verzorgen?

In de jaren 90 werd NS een zelfstandig bedrijf. Om ook de nieuwe hogesnelheidslijn te mogen uitbaten, moest er geboden worden. NS zette veel te hoog in, uit angst voor buitenlandse concurrentie op het Nederlandse spoor, en won de concessie. Maar om dat geld terug te verdienen, ging NS, samen met NMBS, op zoek naar goedkope treinen. Die vonden de twee bij het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda.

3 Wat ging er mis?

De vraag zou eigenlijk moet zijn ‘wat ging er niet mis’. Vanaf de bestelling in 2004 was er gedoe over de nieuwe treinstellen. De Italianen leveren uiteindelijk twee jaar te laat de eerste treinen af. Veel later dan gepland, op 9 december 2013, gaan de eerste splinternieuwe treinen tussen Amsterdam en Brussel rijden. Maar als het in januari begint te sneeuwen, staan bijna alle Fyratreinen stil. Op 18 januari 2013 krijgt de trein in België een rijverbod, de nieuwe treinen worden allemaal van het spoor gehaald.

4 Wat kostte dat?

Het Fyraproject heeft volgens de parlementaire enquêtecommissie alles bij elkaar zeker 10,8 miljard euro gekost. Daar zitten ook de kosten voor de aanleg van het spoor zelf bij, waar nu Intercity Direct en de Thalys overheen rijden. De treinen zelf hebben NS zo'n 88 miljoen euro gekost. Dit bedrag valt iets lager uit omdat de treinstellen teruggestuurd zijn naar Italië en een deel van het aankoopbedrag wordt terugbetaald.

5 Hoe gaat het verder?

Het peperdure spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens wordt ondertussen nauwelijks gebruikt waar het voor bedoeld is: met hoge snelheid door de Nederlandse Randstad flitsen. De Intercity Direct die nu over het traject rijdt, gaat lang niet zo snel als de Fyra had moeten gaan. NS is bezig met nieuwe treinen die sneller moeten gaan, maar deze zullen pas in 2021 klaar zijn. Een vertraging van bijna 10 jaar.

© metronieuws.nl/by Rens Oving / Fyra. Foto:ANP















 

 

 

 

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.