D66: ov-reiziger in de kou door geldverspilling

Gepubliceerd op 28 oktober 2015 om 16:29

Het kabinet verprutst miljoenen euro’s aan vrijwel nutteloze verkeersprojecten en laat de treinreizigers in de kou staan.

D66ov-travelerinthecoldwasteofmoney-2.jpg

Met dit statement heeft D66 de aanval geopend op het kabinet om zodoende de ov-reizigers minder vertraging te bezorgen. Volgens de democraten moet er minstens 400 miljoen euro extra worden geïnvesteerd in onderhoud van het spoor.

„ProRail heeft onlangs gewaarschuwd dat er een jaar lang veel hinder op het spoor zal zijn, omdat er ook doordeweeks en overdag aan het spoor gewerkt moet worden. Dat komt omdat staatssecretaris Mansveld een tekort heeft van honderden miljoenen euro”, zegt Kamerlid Stientje van Veldhoven.

Goedkoper

Het is goedkoper om overdag aan het spoor te werken dan ’s avonds en in het weekend. Maar dat houdt wel in dat reizigers er last van zullen hebben.

„Het kabinet investeert nu bijvoorbeeld 400 miljoen in een overbodige verbreding van een snelweg bij Amelisweerd, in de buurt van Utrecht. Dat levert een kortere reistijd op van enkele seconden”, meent Van Veldhoven.

„Tegelijkertijd zitten de treinreizigers straks met de ellende. Die staan in de kou op het perron omdat er onderhoud aan het spoor wordt gepleegd.”

D66 wil dat bij Amelisweerd binnen de bestaande situatie wordt gekeken naar oplossingen voor een betere doorstroming. De 400 miljoen die daarmee wordt bespaard kan worden gebruikt om gaten te dichten in de begroting voor onderhoud aan het spoor.

Tekort

Tot 2020 komen minister Schultz (VVD) en staatssecretaris Mansveld (PvdA) van het ministerie van Infrastructuur en milieu honderden miljoenen euro’s tekort voor onderhoud van snelwegen, vaarwegen en spoor.

„Dit kabinet moet haar prioriteiten op een rij zetten. Het is onverstandig om honderden miljoenen uit te geven aan overbodige nieuwe projecten terwijl je tegelijkertijd beknibbelt op onderhoud. Nieuwe projecten die niet of nauwelijks iets toevoegen aan de bereikbaarheid moeten tegen het licht gehouden worden en zo nodig worden geschrapt.”

Lintjes knippen

Volgens Van Veldhoven heeft de minister structureel te weinig geld vrijgemaakt voor onderhoud. „De minister vindt het blijkbaar leuker om lintjes door te knippen van een overbodig en duur stuk asfalt. Daarmee jaag je echter mensen de trein uit en de auto in. Daar krijg je ook weer files van.”

© metronieuws.nl/by Tjerk de Vries

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.