Wanneer kiest automobilist dan wél voor de trein?

Gepubliceerd op 9 november 2015 om 14:23

De overheid wil het zo graag: automobilisten die hun bolide links laten liggen en op de trein stappen. Maar veel initiatieven mislukken hopeloos.

anp-333705011-4.jpgDoor het openbaar vervoer te verbeteren denkt het ministerie van Infrastructuur en Milieu autorijders de trein of bus in te lokken, maar dat doel wordt zelden bereikt. Slechts een klein deel van de automobilisten maakt die overstap.

Maar wat helpt dan wel?! Niet veel. Maar wat nog enigszins effect sorteert is als het zoeken naar en parkeerplaatsje een helse klus is en als dat plekje ook nog eens peperduur is. 

ERGERNIS

Een minuut zoeken naar een parkeerplaats wordt door de autogebruiker ervaren als 2,4 keer zo lang als een minuut rijden. Die ergernis gekoppeld aan torenhoge parkeertarieven, is een van de weinige redenen voor automobilisten om voor openbaar vervoer te kiezen. Dit stelt het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). 

Het blijkt dat bij een verbetering van het ov maar een klein deel van de nieuwe ov-gebruikers voormalig automobilist is. Auto- en ov-reizen zijn voor een belangrijk deel twee gescheiden markten, zo constateert KiM. Over het algemeen is de wisselwerking tussen auto en ov bescheiden.

ARGUMENTEN

In specifieke situaties en voor een specifieke groep reizigers kan dat anders liggen. Dat speelt bijvoorbeeld in steden met goed openbaar vervoer, een hoge parkeerdruk en hoge parkeertarieven. Ook werken op loopafstand van een station is voor de automobilist een belangrijk argument om de trein te pakken.

Het rijtje situaties waarbij de automobilist vrijwel nooit zal overstappen op de trein of bus is echter vele malen langer:

Bij kortje ritjes

Ongeveer de helft van de kilometers van korte ritten heeft te maken met het meenemen van boodschappen, bagage, kinderen of personen. Zowel ov als fiets zijn dan geen aantrekkelijk alternatief. 

Reizen met meer personen 

Autoritten met drie of meer personen beslaan 10 procent van de bestuurderskilometers. De auto is dan al gauw goedkoper en praktischer dan het ov. 

Reizen tussen 23.00-6.00 uur

Zo’n 5 procent van de bestuurderskilometers wordt ’s nachts gemaakt. Het ov rijdt dan veel minder frequent, naar minder bestemmingen of rijdt niet.

Op het platteland

Ongeveer 15 procent van de autobestuurderskilometers wordt gemaakt door inwoners uit een landelijk gebied. Het ov heeft daar een beperkt aantal voorzieningen.

Mensen met sterke autovoorkeur 

Door dit deel van de autogebruikers wordt ov niet als alternatief overwogen. Deze groep doet ook geen moeite zich over het ov te informeren.

Als overstappen nodig is

Overstappen introduceert extra tijd, moeite en onzekerheid of de aansluiting gehaald wordt. Een minuut die besteedt wordt aan overstappen wordt makkelijk als meer dan twee keer zo lang ervaren ten opzichte van een minuut normale reistijd.

Mensen met mobiliteitsbeperking

Dit is ongeveer 2,5 tot 5 procent van de bevolking. Het ov is niet altijd fysiek toegankelijk voor deze groep.

metronieuws.nl/ door Tjerk de Vries/ Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.