Volle treinen: massaclaim in voorbereiding

Gepubliceerd op 30 november 2015 om 16:16

De NS kan een forse claim tegemoet zien van Consumentenclaim. Het bedrijf zocht uit of de problemen rondom volle treinen aan te pakken zijn. Directeur Stef Smit denkt dat de Nederlandse Spoorwegen niet in voldoende mate haar inspanningsverplichtingen nakomt als het gaat om drukte in de trein.

trein_utrecht_cs_0-1.jpgEerder deze maand concludeerde RTL Nieuws op basis van duizenden meldingen en tientallen ingezonden filmpjes al dat volle treinen reizigers een doorn in het oog zijn. Smits Consumentenclaim volgt de problemen op het spoor ook al ruim een jaar. Telkens bleken zaken juridisch moeilijk aan te vechten. Nu is dat anders, verwacht Smit, die dit uitzocht op verzoek van BNR. 

Mensen aan zitplaats helpen
"De NS is niet verplicht om iedereen te laten zitten, maar in de algemene voorwaarden staat wel dat zij een inspanningsverplichting heeft om mensen aan een zitplaats te helpen." Aan het eind van het jaar worden diverse treinen uit de dienstregeling genomen, waarvoor niet of nauwelijks vervanging is.

"Het is tijd dat de rechter zich hier over uitlaat", stelt Smit. Hij hoopt dat de claim er voor zorgt dat de NS meer materieel gaat inzetten of dat gedupeerde reizigers een schadevergoeding krijgen. 

Maatschappelijke claim
Op de website van Consumentenclaim kunnen reizigers zich aanmelden voor de massaclaim. Hoewel de directeur veel aanmeldingen verwacht, wordt de claim ook bij weinig animo ingediend. "We zien het in eerste instantie als een maatschappelijke claim, waar we niets aan verdienen." Mocht het tot uitkering van een schadebedrag komen, dan wordt zo'n 15 procent van het schadebedrag als vergoeding gevraagd.

Consumentenclaim voerde eerder met succes juridische acties tegen supermarkten die ham ten onrechte als biologisch verkochten en voert al jaren een juridische strijd voor compensatie van woekerpolissen.

RTL News / © Reuters

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.