'Ramptoestel Faro vertrok onder grote druk Martinair'

Gepubliceerd op 16 januari 2016 om 16:44

Van het passagiersvliegtuig, dat bijna 25 jaar geleden crashte in het Portugese Faro, is een noodzakelijke vervanging van het landingsgestel tot drie keer toe uitgesteld. Bij de ramp kwamen 56 mensen om het leven, ruim honderd anderen raakten zwaargewond.

RamptoestelFarovertrokondergrotedrukMartinair-3.jpgDe Faro-vliegramp in december 1992 kon gebeuren na een reeks pilotenfouten en doordat Martinair de eigen voorschriften negeerde.

Roekeloze landing
Het was een roekeloze landing, maar dat is nooit erkend. Dat stellen advocaat Jan Willem Koeleman, die dertig slachtoffers en nabestaanden vertegenwoordigt en luchtvaartexpert Harry Horlings zaterdag in De Telegraaf.

Vlucht MP495 van Martinair had op 21 december 1992 nooit mogen vertrekken, zegt een oud-technisch controller zaterdag in EenVandaag. De man tekende volgens het tv-programma onder grote druk een formulier waardoor de vervanging naar een latere datum werd verschoven.

Drie keer uitgesteld
Destijds ging bij Martinair winst boven veiligheid, aldus de voormalige technicus. ,,Deze machine stond gepland voor een landingsgestelwisseling, daar is in totaal drie keer uitstel voor verleend. En het mag maar twee keer, maximaal twee keer.''

Horlings deed als oud-testvlieger van de luchtmacht technisch onderzoek naar de ramp. Koeleman heeft rechtszaken aangespannen tegen Martinair en de Nederlandse Staat om de ware oorzaken van het ongeluk te achterhalen. Martinair-moeder KLM wil geen commentaar geven zolang de zaak onder de rechter is.

Een reconstructie van de crash, die 56 mensen het leven kostte, is zaterdagavond te zien in EenVandaag.

AD.nl/ © EPA

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.