Wat is er over van de Nederlandse luchtvaartindustrie?

Gepubliceerd op 21 maart 2016 om 11:08

Met het faillissement van Fokker verdween een groot deel van de Nederlandse luchtvaartindustrie. Toch is er na twintig jaar nog evenveel werk in deze industrietak.

59540b38-6985-46b4-808b-20d15ce3a07a-2.jpg

Met het faillissement van Fokker , twintig jaar geleden, werd gevreesd dat alle specialistische kennis verloren zou gaan. Dat is niet gebeurd. Nederland kan geen heel vliegtuig meer bouwen, maar de kennis van de vliegtuigbouw is op deelterreinen up-to-date.

Voor dat Fokker op 15 maart 1996 failliet ging - deze week twintig jaar geleden - werkten er bijna achtduizend mensen. In diezelfde zomer werden de gezonde delen van de fabriek met 2400 werknemers verkocht aan Stork.

Deze bedrijven, Fokker Aerostructures in Papendrecht, Elmo in Woensdrecht, Services in Hoofddorp en Woensdrecht en Landing Gear in Helmond, kwamen vorig jaar onder de naam Fokker Technologies terecht bij het Britse GKN. Er werken ruim 5000 mensen, samen met andere uit Fokker voortgekomen bedrijven bijna evenveel als bij de vliegtuigbouwer in de laatste periode.

Volgens Henk de Groot, oud-Fokker-ingenieur die na het faillissement van de vliegtuigbouwer zijn eigen bedrijf ADSE begon, zijn veel onderdelen van het luchtvaartcluster overeind gebleven. "Als je het beziet over een periode van twintig jaar, gaat het niet slecht."

Luchtvaartfaculteit bloeit
Koploper is de TU Delft. De Groot zegt dat luchtvaartfaculteit nog nooit zo bloeiend is geweest als nu. "Dat komt omdat de universiteit een geïntegreerde opleiding met diverse disciplines levert. Afgestudeerden gaan over de hele wereld werken, bij de luchtvaartcentra als Toulouse en Seattle, maar ook bij Shell." De HBO-opleidingen in luchtvaart doen het ook goed.

De kennis van Fokker maakte Nederland op allerlei tereinen groot. Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van 'glare' door Fokker Aerostructures, een aluminium-glasvezellaminaat dat op basis van de lijmtechniek van Fokker in 1993 werd ontwikkeld door de TU Delft. Het materiaal is sterk in verhouding tot het gewicht.

Industriepolitiek
De Nederlandse luchtvaartindustrie toont aan dat een sleutelindustrie nieuwe bedrijven en banen oplevert. Josef Molkenboer was de laatste ambtenaar van het ministerie van Economische Zaken die "industriepolitiek" bedreef en subsidies voor lange termijninvesteringen bepleitte.

Lees het hele artikel op: http://www.parool.nl/binnenland/wat-is-er-over-van-de-nederlandse-luchtvaartindustrie~a4265612/

http://www.parool.nl/  door: TON DAMEN  Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.