'Duurdere VVV Cadeaubon prijst zichzelf uit de markt'

Gepubliceerd op 9 april 2016 om 09:44

Winkeliers houden vanaf 1 juli minder over aan VVV-cadeaubonnen die klanten in hun zaak inwisselen.

Het bedrijf achter de VVV-bon verhoogt de provisie die de 24.000 acceptanten per verzilverde bon moeten afdragen van 4,5 naar 6 procent.

Dat roept verontwaardiging op bij winkeliers. Branchevereniging INretail zet vraagtekens bij de noodzaak van de prijsverhoging. De omzet van VVV Cadeaubon steeg volgens de belangenbehartiger vorig jaar tot een recordbedrag van 128,7 miljoen euro.

,,De helft van alle Nederlanders kreeg een VVV-bon van iemand cadeau," verklaart een woordvoerder van de brancheorganisatie. ,,Daarmee is het met afstand de meest courante cadeaubon in Nederland. Dat maakt de kosten per verkochte bon gering en een provisieverhoging onlogisch.''

Gunstiger
INretail roept ondernemers op zich te beraden op hun samenwerking met de VVV Cadeaubon. ,,Het bedrijf prijst zichzelf uit de markt. Er zijn andere cadeaubonnen met voorwaarden die gunstiger zijn voor winkeliers.''

Lage rente
Directeur Kees van Wijk van VVV Nederland stelt dat de provisieverhoging noodzakelijk is voor het voortbestaan van de bon. De huidige lage rentetarieven leiden volgens Van Wijk tot problemen. ,,Daardoor dreigen we in de rode cijfers te komen. Aan provisies van de acceptanten houden we amper iets over, omdat de provisie die wij aan verkopers van de bon betalen nagenoeg even hoog is.''

Normaalgesproken verdient het bekende toerismebureau aan de rente op het geld dat uitstaat tijdens de maanden tussen verkoop en verzilvering van de bon.

Van Wijk: ,,We begrijpen de teleurstelling van winkeliers, maar ze profiteren nog altijd van de bon. Vier op de tien klanten die een bon inlevert om spullen mee te betalen besteedt in totaal meer dan de waarde van die bon.''

http://www.ad.nl/  Door: Annemieke van Dongen Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.