'Kabinet is klaar met falend ProRail en neemt regie over'

Gepubliceerd op 11 april 2016 om 09:18

Het kabinet neemt de leiding over bij de falende spoorbeheerder ProRail. RTL Nieuws meldt dat staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) de teugels wil gaan aanhalen bij de spoorbeheerder.

media_xll_3725246-1.jpg

Sinds 2005 is ProRail een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enig aandeelhouder. Dijksma wil dat ProRail een agentschap, een zelfstandig bestuursorgaan of een overheidsdienst wordt waar het ministerie beter toezicht op kan houden. Het kabinet neemt daarover nog dit jaar een beslissing, blijkt uit stukken die RTL Nieuws heeft ingezien.

Reizigersvereniging Rover stelt dat ProRail 'te weinig rekening houdt met het belang van treinreizigers'. Eind vorig jaar bleek dat problemen met de rails, wissels en bovenleidingen voor 40 procent van de treinuitval zorgden. ProRail, dat daar direct voor verantwoordelijk is, laat werkzaamheden overdag door ingehuurde aannemers uitvoeren. Daarmee worden de kosten gedrukt, maar dat heeft treinuitval tot gevolg.

Financiële puinhoop
Uit interne raportages van ProRail blijkt het bij de spoorbeheerder ook een 'financiële puinhoop' te zijn. Grote projecten, zoals het opknappen van stations, vielen de afgelopen jaren veel duurder uit dan aanvankelijk begroot. Tientallen miljoenen aan belastinggeld konden niet worden verantwoord, schrijft RTL.

Volgens een externe accountant is een deel van ProRails financiële personeel zo 'slecht' dat  er 'maar beter afscheid van genomen kan worden.' ProRail, dat jaarlijks een miljard euro van de overheid ontvangt en 4000 werknemers heeft, stoomt over de periode 2018 tot 2028 af op een tekort van 475 miljoen euro.

Geld dat begroot is voor het  beheren en onderhouden van het Nederlandse spoor. Door tot aan die periode projecten uit te stellen, houdt de spoorbeheerder juist geld over, zo blijkt. Naast de overheidsbijdrage betalen de Nederlandse Spoorwegen, en andere gebruikers van het spoornet, ProRail nog eens 260 miljoen.

Uitgelekt conceptplan
De Telegraaf meldt, op basis van een 'uitgelekt conceptplan' van het kabinet, dat de Nederlandse Spoorwegen nog een kans krijgen om de hogesnelheidslijn (HSL) te exploiteren. De treinen gaan minder vaak Den Haag aandoen en mogen langzamer rijden om de lijn rendabeler te maken. Ook hoeven er minder treinen over het hogesnelheidstraject.

De treinreiziger heeft, volgens de enquêtecommissie Fyra, nooit gekregen wat hem beloofd is, omdat zowel NS als de overheid de 'financiële belangen belangrijker vonden, dan de belangen van de reiziger'.  Het advies van de commissie aan het kabinet was, om te zorgen voor meer snelle en betaalbare treinen op het traject. Uit het gelekte concept, meldt de krant, blijkt echter dat de treinen niet harder hoeven te rijden.

Het kabinet neemt, zo spreekt uit het concept, vier scenario's in overweging om de spoorordening te verbeteren, een aanbeveling van de commissie. Bij het eerste plan komt het complete spoor in handen van NS. Bij het tweede scenario blijft de verdeling gelijk, en houdt NS het hoofdspoor en andere vervoerders de kortere lijnen aan de rand.

Derde optie is om het gehele Nederlandse spoornet aan te besteden aan de hoogste bieder, waarbij NS kan meebieden. In vierde instantie zou het spoor worden opgedeeld in een aantal grote delen en eveneens worden aanbesteed.

http://www.ad.nl/ Door: redactie AD Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.