Retaildeskundige: Toekomst Blokker met nieuwe formule is kansrijk

Gepubliceerd op 15 april 2016 om 12:42

Blokker maakte vandaag bekend nog eens honderden arbeidsplaatsen te schrappen. Retaildeskundige van Universiteit Nyenrode Kitty Koelemeijer legt uit wat er verkeerd ging bij Blokker en wat de oplossing is.

blokkert_0-2.jpg

Waarom gaat het slecht met Blokker?
"De gemiddelde Blokkerklant is op dit moment 55 plus. Die groep ziet Blokker als een huishoudwinkel. Maar de doorsnee klant gaat voor goedkope huishoudartikelen niet meer naar de Blokker. Dat kopen ze online bij degene die dat het goedkoopst aanbiedt."

"Blokker heeft ook veel last van de Action. Ze proberen niet langer de concurrentie daarmee aan te gaan. Je kan niet goedkoper zijn dan de Action, die hanteren absolute bodemprijzen, dus dat moet je ook niet proberen. Dat is heel verstandig."

Wat is de oplossing?
"Blokker probeert zich nu op een jongere klant te richten. Dat willen ze bereiken door de winkels om te vormen naar een ‘woonwarenhuis’. Ze gaan 450 van de 600 winkels herinrichten om ze hipper te maken. Ook het aanbod in de winkels wordt beter. Meer A-merken. 150 Blokkerwinkels gaan ze niet herinrichten. Ik verwacht dat die vestigingen zullen verdwijnen. Het rendeert niet meer om daar in te investeren."

"Met de nieuwe formule richten ze zich op een hoger segment van de markt. Ze zetten de producten centraal en richten ze zich op een betere kwaliteit. Ze worden dus ook iets duurder. En ze gaan inzetten op online-verkopen. Dus verkopen via de website. En dat gaat volgens mij best goed."

Geen V&D-scenario voor de Blokker dus?
"Nee, ik denk het niet. V&D maakte geen keuze. Die gingen op dezelfde voet verder. De Blokker doet dat duidelijk wel. Dat getuigt ook van lef. Sterker nog, ik denk dat de Blokker kan profiteren van het faillissement van de V&D. Als je de make-up en de mode wegdenkt uit het assortiment van de V&D heb je het assortiment van de Blokker. De klanten die naar de V&D gingen, gaan nu misschien naar de Blokker."

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/  door: RTL Nieuws Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.