'Raad van Commissarissen ProRail in de gevarenzone'

Gepubliceerd op 28 april 2016 om 16:04

De Raad van Commissarissen van Prorail moet vrezen voor haar voortbestaan als de spoorbeheerder straks verder gaat als zelfstandige organisatie. Dat melden Haagse bronnen over de plannen van het kabinet met ProRail, die vrijdag naar buiten komen. Naar verwachting kunnen de dagelijks bestuurders, zoals president-directeur Pier Eringa, wél aanblijven.

media_l_3768374.jpgProRail is nu een niet-beursgenoteerde vennootschap. Het bestuur wordt gevormd door drie directeuren en de Raad van Commissarissen (met daarin onder meer ex-politicus Hans Alders) houdt toezicht. De Nederlandse Staat is, via het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de enige aandeelhouder.  

Zelfstandig

En die aandeelhouder wil, na alle financiële en operationele sores, dat ProRail straks anders wordt aangestuurd. Eerder deze week meldde deze krant dat het kabinet gaat voor de goedkoopste omwenteling bij de spoorbeheerder: ProRail wordt bij voorkeur een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) dat overheidstaken uitvoert.  

Het ministerie is dan niet direct verantwoordelijk voor de gang van zaken, maar kan wél de leden van een zelfstandig bestuursorgaan benoemen, schorsen en ontslaan. Een bestuurder hoeft echter alleen te vertrekken bij ongeschiktheid of onbekwaamheid voor de vervulde functie of andere 'zwaarwegende' redenen.  

Goedkoopste
Het kabinet zou de voorkeur hebben voor deze aansturing, omdat het de goedkoopste manier is om verandering bij ProRail te bewerkstelligen. Er komt nog een onderzoek naar de kosten van de ommezwaai. Zeker is al dat de medewerkers straks een rechtspositie krijgen die vergelijkbaar is met ambtenaren op een ministerie.  

ProRail is financieel en organisatorisch de laatste tijd een zorgenkindje. De organisatie worstelt met enorme potentiële tekorten op toekomstige projecten. Ook is er onvrede bij vervoerders, reizigers en politici over voortdurende problemen met sporen, wissels en bovenleidingen.

Wennen
De nieuwe hoedanigheid van ProRail zal straks wennen zijn voor de Tweede Kamer als het gaat om de controle op spoorbeheer. De minister (in dit geval een staatssecretaris) is dan niet meer voor alle details verantwoordelijk. Parlementariërs kunnen een bewindspersoon straks nog slechts beperkt aanspreken op de gang van zaken.    

Andere voorbeelden van zbo's zijn: de Kiesraad, het Kadaster, de Autoriteit Consument en Markt, De Nederlandsche Bank en Luchtverkeersleiding Nederland.

Door: Edwin van der Aa/ Redactie AD Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.