Leraren horen steeds vaker extreme opmerkingen in klas

Gepubliceerd op 7 mei 2016 om 09:55

Bij juffen en meesters op basisscholen breekt steeds vaker het zweet uit door extreme opmerkingen van kinderen over de vluchtelingencrisis en andere maatschappelijke gebeurtenissen.

Naamloos-25.png

Dat blijkt uit een rapport van bureau Diversion dat vandaag is verschenen.

 Diversion hield voor het onderzoek 80 interviews met docenten en PABO-studenten uit het hele land. Met name in de grote steden was het op middelbare scholen al een bekend tafereel, maar ook op basisscholen én in klassen buiten de grote steden komt het voor. „Voor leerlingen kan het opeens heel dichtbij komen als er bijvoorbeeld een asielzoekerscentrum wordt geopend in hun woonplaats”, zegt Femke Pluymert van Diversion.

'Bestaande aanpak werkt niet meer'

Uitspraken van leerlingen worden zo extreem, dat bestaande aanpakken van docenten niet meer werken. Zo heeft de bekende oplossing 'inspelen op het inlevingsvermogen van leerlingen' soms niet genoeg invloed. Een leerling van de PABO verwoordt het als volgt:

“Stel dat leerlingen zeggen “Er moet een bom op elke azc.” Dan heeft het geen nut om te zeggen: "Maar hoe zou jij je voelen als je huis en haard moest verlaten?" Dat heeft geen impact. Welke stappen zet je voordat je leerlingen ertoe kan bewegen om zich in te leven? 50% is daar vatbaar voor, 50% ook echt niet.”

Confrontatie aangaan

„Veel docenten weten zich bij dit soort extreme uitspraken geen raad en kappen het gesprek af”, zegt projectleider Matthijs den Otter. "Hier gaan we niet over praten op deze manier.”

Bureau Diversion adviseert docenten in dit soort gevallen júist het gesprek aan te gaan en daarbij duidelijke grenzen te stellen. „Belangrijk is om in zo’n geval door te vragen: 'waarom vind je dit? Heb je dit ergens gelezen?' Probeer als docent geen sturende vragen te stellen, maar juist open en uitnodigend te zijn”, aldus Den Otter.

Elkaar opjutten

"Leerlingen roepen dingen om leraren te testen. Leerlingen hebben thuis iets opgevangen of extreme teksten op internet gelezen.Veel opvattingen en complottherorieën nemen ze van thuis over en jutten elkaar vervolgens op om steeds extremere opmerkingen te maken”, zegt Den Otter. Daarbij is het spannend om vervolgens te kijken hoe de leraar op dit soort uitspraken reageert.

Diversion vindt dat lerarenopleidingen toekomstige docenten moet voorbereiden op hoe om te gaan met moeilijke vragen en extremistische opvattingen in de klas. Zij werken samen met lerarenopleidingen aan een onderwijsplan hier voor.

Door Redactie  Telegraaf.nl/Foto: HOETINK, ROBERT 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.