Regels snoepspotjes voor kids nog steeds 'te slap'

Gepubliceerd op 14 mei 2016 om 16:53

Snoepgoed, toetjes, chips. Overal waar je kijkt, zie je reclame voor ongezond voedsel, vaak gericht op kinderen.

Naamloos-386.pngDe Britse overheid wil snoepreclames gericht op kinderen nu helemaal verbieden, zowel op tv als op straat als op internet. Maar dat is, zo blijkt ook in Nederland, best moeilijk.

Een op de vijf Britse kinderen verlaat de basisschool met overgewicht, blijkt uit onderzoek. Hoewel dit ook te maken heeft met opvoeding en gebrek aan beweging, wil de Britse reclamewaakhond CAP de snoepreclames aan banden leggen.

Televisiespotjes zijn al beperkt, maar volgens de overheid ligt het gevaar vooral bij online reclame. Kinderen zitten tegenwoordig meer op het internet dan voor de buis. „Met deze nieuwe regels willen we een juiste balans bereiken tussen het beschermen van kinderen en het in staat stellen van bedrijven om reclame te maken voor hun goederen”, licht een woordvoerder van CAP toe aan de BBC.

KIDSMARKETING

In Nederland, waar een op de zeven kinderen overgewicht heeft, woedt er ook al jaren een discussie over snoepreclames gericht aan kinderen. Begin vorig jaar vroeg een tiental organisaties, waaronder de Consumentenbond en de Hartstichting, het kabinet om een verbod op ‘kidsmarketing’. De voedselindustrie moet volgens hen stoppen met het aanprijzen van snoep aan kinderen onder de 13 jaar, omdat die nog niet ‘weerbaar genoeg’ zijn.

ZELFREGULERING

Tot nu toe is er nog weinig terechtgekomen van een echt verbod. „De politiek wil het overlaten aan de voedselindustrie”, vertelt Babs van der Staak van de Consumentenbond tegenover Metro. Die ‘zelfregulering’ zet alleen niet echt zoden aan de dijk, omdat regels regelmatig worden omzeild.

„Supermarkten maken vakantieboeken voor kinderen, zogenaamd om de spelletjes, maar die staan vol met reclame voor snoep en zoet drinken. Daar dienen we dan een klacht tegen in bij de Reclame Code Commissie, maar echte boetes blijven uit”. Bovendien valt reclame in supermarkten buiten de zelfregulering, waardoor de kidsmarketing daar nog volop aanwezig is.

MAATSCHAPPELIJKE STEUN

Ook op internet vinden bedrijven slimme manieren om kinderen kennis te laten maken met snoepgoed, vaak door gesponsorde spelletjes. Die verschuiving heeft te maken met de strengere regels voor snoepreclames op tv. Van der Staak ziet dat er steeds meer maatschappelijke steun komt voor een verbod op kidsmarketing, maar hoopt nog steeds dat de politiek met strengere regels komt. „Het gaat niet om een koekje of een chipje op zijn tijd, dit is te veel. Reclame gericht op kinderen kan wel, maar dan alleen voor gezonde producten.”

Door Redactie Metro/Sophie Moerman Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.