Internetoplichter vaker op social media

Gepubliceerd op 27 mei 2016 om 12:39

Internetoplichters maakten in 2015 vaker gebruik van social media. Ze kiezen bijvoorbeeld voor oplichting via Facebook.

Internetoplichter vaker op social media

Daar proberen ze toegangskaartjes van onder andere concerten aan te bieden. Dat blijkt uit gegevens van het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.

Het aantal aangiftes van internetoplichting bij de politie is gedaald. In 2015 kwamen er ruim 35.500 meldingen binnen van oplichting. In 2013 ging het om 45.000 meldingen.

TOPJE VAN DE IJSBERG

Het aantal slachtoffers van internetoplichting zou mogelijk nog veel hoger liggen, volgens Gijs van der Linden, projectleider van het LMIO. „Als we bankrekeningen van verdachten onderzoeken, vinden we daar niet alleen betalingen van aangevers terug. We stuiten meestal ook op overboekingen van mensen die zich niet bij ons hebben gemeld”, zegt hij.

KATVANGERS

Veel oplichters maken gebruik van katvangers: mensen die tegen betaling hun bankrekening ter beschikking stellen. Het geld dat slachtofffers overmaken naar deze rekeningen, wordt door een ‘casher’ gepind. Zo blijft de werkelijke oplichter buiten beeld. Gemiddeld werden slachtoffers vorig jaar voor 200 euro opgelicht.

Door Redactie Metro: Jennifer Schoorlemmer Foto: Colourbox

 
 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.