1000 zitplaatsen in trein weer voor 'normaal' volk

Gepubliceerd op 27 mei 2016 om 21:38

Duizend luxe zitplaatsen in de eerste klasse van treincoupés zijn weer teruggegeven aan reizigers die zich die duurdere plaatsen niet kunnen of willen permitteren. De NS heeft in 64 sprinters de chique wagons omgebouwd tot tweede klasse.

Naamloos-1002.pngVrijdag ging de laatste omgebouwde sprinter het spoor op, waardoor er nu dus duizend extra zitplaatsen in de tweede klas beschikbaar zijn. Dit is gedaan in de strijd tegen de overvolle treinen. Vaak staan mensen in de tweede klasse als knakworsten in een blik tegen elkaar aan gedrukt, terwijl er in de luxere coupés nog volop plek is. Dit leidt tot onvrede, discussies en zelfs soms tot ruzies met conducteurs.

MEER MAATREGELEN

Het ombouwen van eerste klasse-coupés is een van de vele maatregelen die de NS neemt tegen de te drukke treinen.

Zo is er bij de provincies ontheffing aangevraagd om na de zomer met tijdelijke spitsbussen te kunnen gaan rijden van Amersfoort en Den Bosch naar de Utrechtse Uithof. Dat geldt ook spitsbussen vanaf de Brabantse steden Veghel, Waalwijk en Drunen naar Utrecht Centraal.

„Het is in de spits druk op de spoorlijn tussen Den Bosch en Utrecht. Door een spitsbus in te zetten vanaf steden rond Den Bosch, proberen we deze drukte beperken”, laat een woordvoerder weten. „Hetzelfde geldt voor de spitsbussen vanaf Den Bosch en Amersfoort. Deze willen we rechtstreeks naar de Uithof laten rijden, waardoor reizigers niet via Utrecht Centraal hoeven. Of dat daadwerkelijk kan hangt af van de gesprekken met de provincies en onze vervoerspartners. Deze gesprekken verlopen goed en we zijn optimistisch gestemd over de afloop.”

MISLUKT

Een eerder initiatief met een spitsbus, die op het traject Castricum - Krommenie - Amsterdam, mag wel als een mislukking worden gezien en is sinds vrijdag dan ook officieel met zomerstop. In de bus zat geen hond, want de reistijd was veel te lang.

Na de zomer wil NS deze proef weer opstarten met Amsterdam-Zuid als bestemming, in plaats van Amsterdam Sloterdijk. „Maar alleen als we toestemming krijgen om naar Amsterdam Zuid in plaats van Amsterdam Sloterdijk te rijden, zoals oorspronkelijk in de plannen was opgenomen. Daarmee kunnen reizigers vanuit Noord-Holland rechtstreeks naar Amsterdam-Zuid reizen”, zegt een woordvoerder.

Door Redactie Metro: Tjerk de Vries Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.