Strengere eisen aan uiterlijk en snelheid rondvaartboten

Gepubliceerd op 3 juni 2016 om 11:15

Rondvaartboten in Amsterdam moeten kleiner en mooier. Hoe kleiner de boot, hoe groter de kans op het verkrijgen van een vergunning. Ook komt er een welstandcommissie die gaat beoordelen of boten 'een gezichtsbepalende uitstraling' hebben.

Rondvaartboten op het Rokin

Verder wil het gemeentebestuur onderzoek naar een verlaging van de maximumsnelheid in de grachten en wordt onderzocht of kan worden gecontroleerd op lawaai afkomstig van de ­motor. Nu kunnen controleurs alleen hand­haven op versterkt geluid afkomstig van apparatuur aan boord.

Dat blijkt uit de lijst van criteria die dit najaar bepalend zal zijn voor het toewijzen van vergunningen voor de passagiersvaart door de Amsterdamse grachten.

Het gaat om boten tussen de veertien en de twintig meter lang. Volgens wethouder Udo Kock (Water) wordt de rondvaartmarkt door de maatregelen wél toegankelijk voor nieuwe intreders.

105 vergunningen
Er komen 105 vergunningen beschikbaar voor de reguliere rondvaartboten. Kock verwacht dat zich meer gegadigden zullen aandienen.

"Maar we willen niet méér rondvaartboten, dan wordt het te druk op het water. Het aantal grote rondvaartboten blijft hiermee gelijk. De reders die het best voldoen aan de eisen krijgen een vergunning voor tien jaar."

Er komt meer ruimte voor 'vaartuigen met een gezichtsbepalende uitstraling'. Het kan daarbij gaan om salonvaartuigen met een 'authentiek voorkomen', maar ook om moderne vaartuigen 'waarvan maat en karakteristiek aansluiten bij de esthetiek van de grachten'.

Voor deze categorie zijn dertig vergunningen beschikbaar. Gevestigde bedrijven vinden de plannen veel te ver gaan.

Zij hebben voorgesteld een uitsterfconstructie in te voeren, maar de gemeente stelt nu dat boten een dusdanig lange levensduur hebben dat vernieuwing van de branche daarmee veel te lang zou duren.  

Felle kleuren
Ook voor reguliere rondvaartboten studeert Kock op de mogelijkheid om basale esthetische eisen te stellen aan het uiterlijk, maar daarover zijn nog geen beslissingen genomen.

"Je kan daarbij denken aan felle kleuren. Is dat iets waarvan wij vinden dat het past in de Unesco-omgeving die de binnen stad nu eenmaal is?"

De Amsterdamse rondvaartbranche is sinds mensenheugenis een gesloten markt geweest waarbij vergunningen voor onbepaalde tijd werden uitgegeven.

Hierdoor hadden nieuwe partijen geen kans om een vergunning te ­bemachtigen. De gezamenlijke rondvaart is met vier miljoen klanten per jaar de grootste toeristische attractie van de stad.

Door Redactie Het parool: Foto: ANP

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.