Veel Nederlanders ergeren zich aan het contact met de overheid

Gepubliceerd op 5 september 2016 om 09:08

Veel mensen ergeren zich aan de overheid. De grootste ergernis onder Nederlanders is dat ambtenaren niet altijd deskundig genoeg lijken om een probleem op te lossen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nationale ombudsman.

Naamloos-2763.png

Er gaat vaak iets mis in het contact tussen de overheid en de burger. Dat gebeurt op vele manieren, bijvoorbeeld bij het verlengen van een rijbewijs, het aanvragen van zorg of met vragen over de AOW.

Nederlanders geven het contact met de overheid gemiddeld een rapportcijfer 6,5, blijkt uit het onderzoek onder ruim vijfhonderd Nederlanders.

Onvoldoende begrip bij overheid

De grootste ergernis is dat ambtenaren niet altijd deskundig lijken om een probleem op te lossen, zegt 51 procent van de respondenten. Een andere ergernis is dat mensen vaak niet weten waar ze aan toe zijn, aldus 32 procent van de ondervraagden. Ook duurt het volgens 29 procent vaak lang voor je een reactie krijgt op een vraag.

Ze vinden het verder frustrerend dat er onvoldoende begrip is voor persoonlijke situaties (28 procent van de ondervraagden). 40 procent van de ondervraagden ervaart communicatieproblemen met de overheid.

"Er is meer aandacht nodig voor het contact en de relatie met burgers. De overheid moet meer actief luisteren'', aldus Nationale ombudsman Reinier van Zutphen.

Door Redactie RTL Nieuws: Foto: RTL Nieuws

 

Reactie plaatsen

Reacties

Kees de Jong
8 jaar geleden

Groenrechts wil nu plotseling doorgaan voor Knetterlinks.
Yes, we can.
(dan moet ik natuurlijk geen typefout maken in mijn woordgrapje)