Wachttijden te lang: bellers politielijn haken massaal af

Gepubliceerd op 10 september 2016 om 08:44

De problemen bij de telefooncentra van 0900-8844 ('geen spoed, wel politie') zijn nog lang niet opgelost. Elke dag hangen duizenden bellers op, omdat ze te lang moeten wachten.

Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond

De wachttijden voor bellers lopen nog altijd hoog op, soms tot een half uur, melden bronnen bij de Regionale Service Centra (RSC) van de politie. Twee maanden geleden berichtte deze krant al dat de politie tips mist door ict-problemen en een explosief ziekteverzuim bij de telefooncentra.

Pleisters en lapmiddelen
Sindsdien is de situatie nauwelijks verbeterd. In veel regio's lukt het nog steeds niet om 80 procent van de bellers binnen 20 seconden te woord te staan. Ook is er veel onvrede over spoedmaatregelen die de politietop afkondigde na de berichtgeving door deze krant. De maatregelen worden 'pleisters' en 'lapmiddelen' genoemd.

,,Er is sprake van een angstcultuur", zegt Jan Struijs, voorzitter van de Nederlandse Politiebond (NPB). ,,Medewerkers durven niet openlijk te klagen en leidinggevenden ondernemen te weinig actie." Een RSC-medewerker beaamt dat: ,,Iedereen is bang en duikt om z'n eigen hachje te redden."

Taskforce opgericht
In juli heeft de politietop een taskforce opgericht om de problemen bij de servicecentra aan te pakken. De taskforce staat onder leiding van Ronald Zwarter, rechterhand van politiechef Oscar Dros, die als portefeuillehouder verantwoordelijk is voor de dienstverlening bij de politie.

In een intern memo schrijft Dros over de malaise bij de telefooncentra: ,,Het is evident dat dit ten koste gaat van de dienstverlening aan burgers, onze eigen informatiepositie en imagoschade oplevert voor de politie.''

Doekje voor het bloeden
In het memo kondigt hij negen spoedmaatregelen aan. Zo mogen de servicecentra tijdelijk uitzendkrachten inhuren om gaten in de personeelsbezetting op te vullen. ,,De uitzendkrachten mogen maximaal twee keer drie maanden bij ons werken", zegt een medewerker. ,,Een doekje voor het bloeden."

Regionale eenheden mogen tijdelijk hun 'urgentiebudget' aanspreken voor extra bemanning van de servicecentra. ,,Maar van dat geld moeten ook veel andere dingen betaald worden, zoals opschaling bij terreurdreiging en grootschalige onderzoeken", stelt Struijs.

Politiechef Dros kondigt een onderzoek aan naar de werklast bij de servicecentra en een analyse van het hoge ziekteverzuim. Een woordvoerder van de korpsleiding laat weten dat de bereikbaarheid van 0900-8844 'vanzelfsprekend uiterst relevant is'. ,,Wij voeren met elkaar het gesprek om te komen tot een beheersbare werkdruk en een betere dienstverlening."

Door redactie AD Foto: ANP

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.