'Stop met stunten, minimumprijs voor bier'

Gepubliceerd op 21 oktober 2016 om 08:06

Bier is veel te goedkoop in Nederland en daarom moet er een minimumprijs op komen. Het invoeren van zo'n minimumprijs zou alcoholmisbruik drastisch kunnen terugbrengen, zegt STAP, het Nederlands instituut voor alcoholbeleid.

Naamloos-3816.png

Supermarkten stunten erop los met bier in de schappen, bijna elke week vind je wel ergens een aanbieding. Een kratje bier van 24 flesjes koop je tegenwoordig al voor minder dan vijf euro, oftewel 20 cent per flesje. "Dat zijn echt bespottelijke prijzen", zegt Wim van Dalen, directeur van STAP.

De lage prijzen trekken jongeren en probleemdrinkers aan en wekken alcoholisme, criminaliteit en ziekteverzuim in de hand. Dat kan worden voorkomen door een minimumprijs in te voeren op alcohol, zegt STAP. Om de noodzaak daarvan te onderbouwen brengt het de resultaten van zes recente onderzoeken naar buiten: die laten zien dat het instellen van een minimumprijs de beste oplossing is.

Tegen de wetgeving in

Die onderbouwing is nodig omdat een minimumprijs instellen niet mag volgens Europese regelgeving. Maar een Schotse rechter oordeelde eind december vorig jaar dat die wetgeving omzeild kan worden als er voldoende bewijs is dat het instellen van een minimumprijs een groter effect heeft op de gezondheid dan het verhogen van de accijns op alcohol.

Hogere accijnzen werken overigens wel, blijkt uit onderzoek van het RIVM, maar het probleem daarmee is dat winkeliers accijnzen niet altijd doorberekenen aan klanten. Ze gebruiken goedkoop bier als middel om mensen de winkel in te lokken. Daarom zou een minimumprijs effectiever zijn, want die móet wel worden doorberekend.

Gebaseerd op alcoholpercentage

Als er een minimumprijs komt, zou die er moeten komen voor alle alcohol, zowel in de supermarkt als de horeca. De prijs zou dan gebaseerd moeten worden op het alcoholpercentage: voor een kratje bier in de supermarkt komt dat uit rond 8,50 euro of 35 cent per flesje.

De politiek moet uiteindelijk beslissen of de minimumprijs er ook daadwerkelijk komt.

Meer omzet supermarkten

Voor winkels zou een minimumprijs geen probleem zijn, blijkt uit onderzoek van het Institute for Fiscal Studies uit 2010. Daarin werd aangetoond dat supermarkten in zo'n scenario weliswaar minder bier verkopen, maar wel tegen een hogere prijs, waardoor hun omzet uiteindelijk hoger is.

Brouwers reageren vooralsnog gemengd. Bavaria laat weten niet blij te zijn met 'de hoge promotiedruk op kratten bier in de supermarkten', omdat dat het imago van het merk niet ten goede komt. "In een zwaar concurrerende biermarkt zijn we als relatief kleine speler wel genoodzaakt om (gedeeltelijk) daarin mee te gaan", laat een woordvoerder weten. Voor dit probleem zou een minimumprijs een oplossing kunnen zijn. Grolsch zegt 'om principiële redenen' tegen de vaste prijs te zijn.

Door de Redactie  RTL Nieuws:  Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.