Taxichauffeurs zijn 'illegale praktijken' Schipholbeveiligers zat

Gepubliceerd op 5 november 2016 om 11:15

In de taxirel op Schiphol is een groep onafhankelijke chauffeurs het zat als tuig te worden weggezet. Ze mogen legaal taxiritten aanbieden, maar worden voortdurend dwarsgezeten door Schipholbeveiligers. Ruim 50 chauffeurs eisen dat de gemeente Haarlemmermeer ingrijpt.

Naamloos2-927.png

Louche ronselaars die zich voor de deur van Schiphol storten op toeristen, om ze vervolgens een poot uit te draaien. Dat is het beeld waarover staatssecretaris Sharon Dijksma deze week nog zei: ,,Ik ben er wel klaar mee."

Maar er is een andere kant van het verhaal, stelt een groep van 58 taxichauffeurs die een advocaat in de arm heeft genomen. Ze beschikken over alle benodigde taxipapieren en stellen allesbehalve louche te zijn. Sinds een uitspraak van het gerechtshof vorig jaar hebben zij het volste recht om pal voor de luchthaven hun taxidiensten aan te bieden. Ze staan immers op de openbare weg.

Neptoerist
Schiphol, vrijdagmiddag. Om de taxiproblemen aan den lijve te ondervinden, loopt uw verslaggever vermomd met zonnebril en rolkoffertje de centrale hal van het vliegveld uit. Direct spreekt een Nederlands-Marokkaanse taxichauffeur deze neptoerist aan. Ik volg de chauffeur richting de parkeergarage, waar zijn auto staat.

Meteen rent een beveiliger in een geel hesje met Schiphollogo op ons af. Hij waarschuwt in het Engels:  ,,Meneer, dit is geen officiële Schiphol-taxichauffeur!" Ik vraag de beveiliger of de man met wie ik meeloop een echte taxichauffeur is. Hoewel er duidelijk een taxipasje om zijn nek hangt, zegt de beveiliger: ,,Ik zou het niet weten meneer." Er ontstaat een verhitte discussie over welke taxi ik in moet stappen. Het is duidelijk: voor elke toerist die net voet gezet heeft in Nederland is dit een verwarrende en uiterst vervelende ervaring.

Malafide ronselaars
Taxichauffeur Oussama (37) noemt de situatie ook verre van ideaal. Hij distantieert zich van 'een handjevol' malafide ronselaars dat zich opdringt en veel te hoge bedragen rekent. Oussama zegt zich keurig aan de regels te houden. Toch krijgt ook hij het elke keer aan de stok met de mensen van Fred Beveiligt, het bedrijf dat reizigers naar de glimmende Tesla's op de officiële standplaats leidt. ,,De beveiligers pakken op een agressieve manier onze klanten weer af. Vaak met leugens en op onwettelijke gronden."

Die situatie leidt tot grote spanningen. Chauffeurs hebben inmiddels enkele keren geweld gebruikt tegen beveiligers, maar volgens hen gebeurt het ook omgekeerd. ,,Ik ben een keer keihard tussen mijn schouderbladen geslagen," zegt Oussama. ,,Ineens. Bam. Dus ik draai me om en zie een beveiliger. Maar over zijn schouder zie ik dat een collega staat te filmen. Ze wilden mijn reactie op video hebben. Zo worden we geframed."

Brief
In een brief aan de burgemeester eist Oussama samen met 57 taxichauffeurs dat de gemeente Haarlemmermeer de Schipholbeveiligers in het gareel houdt. ,,Cliënten willen gewoon hun diensten kunnen aanbieden, waartoe ze gerechtigd zijn," zegt hun advocaat René Rensing. ,,Ze vragen daarom de illegale praktijken van de beveiligers van Schiphol zo spoedig mogelijk te beëindigen."

Schiphol lijkt niet in zulke verhalen te geloven. ,,Mensen van Fred Beveiligt moeten helaas regelmatig aangifte doen van mishandeling door taxironselaars. Het is inmiddels bijna een standaard werkwijze van de ronselaars om hier direct een tegenaangifte op in te dienen," zegt woordvoerster Frederique Hermie, die spreekt van een 'onhoudbare situatie'.

Wim Koevoet, woordvoerder van de gemeente Haarlemmermeer, zegt: ,,Het gaat om een complex probleem, waar veel partijen bij betrokken zijn. Daar gaan we heel binnenkort mee om de tafel zitten."

Door de Redactie AD: Foto: Marco Okhuizen

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.