Retailexperts: Haal naam V&D snel van de gevel

Gepubliceerd op 20 januari 2016 om 16:40

Bij een doorstart moet V&D een nieuwe naam krijgen. Alleen zo is er nog toekomst voor het failliete warenhuis, stellen prominente retaildeskundigen. Door jarenlang wanbeleid is het merk Vroom & Dreesmann onherstelbaar beschadigd geraakt.

RetailexpertsHaalnaamVDsnelvandegevel-1.jpgWat gebeurt er met de naam V&D als het warenhuis een doorstart krijgt? Die vraag wordt actueel nu de curatoren deze week serieuze gesprekken voeren met de drie tot vijf kandidaten die een concreet bod hebben gedaan op delen van V&D en La Place. 

Retaildeskundigen Paul Moers, Cor Molenaar en Rupert Parker Brady zijn het unaniem met elkaar eens. ,,V&D is een merk van gisteren en is door twintig jaar wanbeleid professioneel afgebroken," zegt Moers. Dan weer moesten alle winkels wit worden gemaakt, nu bestaat de doelgroep volgens topman John van der Ent opeens uit huisvrouwen en voetbalfans. ,,Dat rechtzetten kost een godsvermogen. Een nieuwe eigenaar kan beter met een nieuwe naam een frisse start maken."

Volgens Parker Brady, directeur van bureau Retaildenkers, zal een nieuwe eigenaar een totaal ander verhaal willen vertellen. ,,Je moet het merk opnieuw laden, zoals dat in marketingjargon heet. Dat lukt niet meer met de naam V&D."

Maar is het niet zonde om een uit 1887 stammende naam om zeep te helpen? Nee, zegt hoogleraar e-marketing Molenaar. De naam V&D is besmet geraakt door wanbeleid, de klant associatie is negatief geworden. ,,Badr Hari is superbekend, maar die wil je toch ook niet als vriend?"

Waarde
En toch: in Duitsland wordt de naam van warenhuis Kaufhof ook niet gewijzigd door nieuwe eigenaar Hudson's Bay, hetzelfde Canadese concern dat nu interesse in V&D heeft. ,,Maar Hudson kiest met Kaufhof veel meer de weg der geleidelijkheid," stelt Parker Brady. ,,Over tien jaar moet ik het nog zien of ze onder die naam bestaan."

Merken- en marketing expert Ineke van der Ouderaa twijfelt lang over de vraag of de naam V&D moet blijven. ,,In het algemeen zeg ik: op een merk moet je zuinig zijn. Het vertegenwoordigt waarde, bovendien is het ook van de consument. Die koopt het iedere keer en heeft het op tafel staan of in je kast hangen."

Toch meent ze dat V&D over zijn houdbaarheid heen is. ,,Retail is hip en bij de tijds, maar V&D lijkt een merk van mijn oma. Meerdere eigenaren hebben tevergeefs geprobeerd er iets van te maken."

David Bremme/ AD.nl/ © ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.