Action verovert Europa

Gepubliceerd op 14 april 2016 om 14:44

De Nederlandse discounter Action zag in 2015 de omzet met een derde toenemen en er kwamen 141 winkels bij. In 2016 wil Action nóg meer winkels openen.

action-2.png

Nog altijd komt meer dan de helft van de omzet van non-food discounter Action uit Nederland, maar het is de vraag of dat in 2016 nog steeds zo zal zijn. De omzet groeit in alle landen sterk, maar omdat de meeste winkels buiten Nederland worden geopend, is daarbuiten sprake van explosieve groei.

In 2015 steeg de omzet in Nederland met 10 procent, maar in België was dat 37 procent, in Duitsland was er een verdubbeling en in Frankrijk zelfs meer dan een verdrievoudiging. Het aandeel van Nederland in de omzet daalde van 69 procent tot 57 procent.

Autonome groei en meer winkels
De totale omzet van Action nam in 2015 toe met bijna een derde tot 2 miljard euro. Daarmee is de groei van de afgelopen jaren voortgezet en zelfs versterkt. In vier jaar tijd is de omzet bijna verdrievoudigd.

Niet alleen kwamen er in 2015 veel winkels bij, in de bestaande vestigingen steeg de omzet met 7,6 procent. Action maakt geen nettowinst bekend, maar het resultaat vóór aftrek van rente, belastingen en afschrijvingen steeg vorig jaar met 36 procent tot 226 miljoen euro.

In Frankrijk verdubbelde het aantal winkels ruimschoots tot 120. Daarnaast werden 17 nieuwe filialen in Nederland geopend, 23 in België en 31 in Duitsland. Ook zagen de eerste Actions in Oostenrijk en Luxemburg het levenslicht. Vorige maand werd bij Parijs het eerste distributiecentrum buiten Nederland geopend. Deze is naar verwachting eind 2016 volledig operationeel.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/ door RTL Z Foto: RTL/ ANP

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.