Schiphol staat er goed voor, maar de toekomst is onzeker

Gepubliceerd op 5 mei 2016 om 11:49

Schiphol is een belangrijke motor voor de Nederlandse economie, dus wil de regering dat de positie van de luchthaven niet verzwakt. Uit een nieuwe studie blijkt dat Schiphol er goed voor staat, maar de toekomst is onzeker.

schiphol-amsterdam-1.jpg

Hoe zorg je dat een land aantrekkelijk is voor multinationals? Goede verbindingen met de belangrijkste economische centra ter wereld zijn een vereiste. Daarom is Schiphol van groot belang voor de Nederlandse economie. Bovendien levert de luchthaven direct en indirect werkgelegenheid op in de omliggende regio.

Uit onderzoek van Oxford Economics uit 2011 (pdf) blijkt dat de luchtvaartsector 17,5 miljard euro bijdraagt aan het bruto binnenlands product van Nederland, inclusief toerisme. Als het netwerk van bestemmingen met 10 procent groeit, zorgt dat voor een extra boost van 365 miljoen euro.

Het belang van Schiphol voor Nederland is onmiskenbaar. Daarom is de politiek in Den Haag bezorgd over de positie van de grootste luchthaven van ons land. Die staat namelijk onder druk door een aantal ontwikkelingen.

Concurrentie Turkije

Allereerst is de concurrentie uit Turkije en de Golfstaten toegenomen de afgelopen jaren. Dubai is in opkomst, maar met name Istanbul Atatürk Airport is de laatste jaren enorm gegroeid als hub, een knooppunt waar je overstapt op andere vluchten. Dat is precies de functie die Schiphol zichzelf heeft aangemeten.

 De gunstige ligging van Istanbul, op het snijvlak van drie continenten, speelt een rol bij de groei die het vliegveld doormaakt. Europa, Afrika en Azië zijn goed bereikbaar. Turkije bouwt bovendien een nieuw megavliegveld dat nog meer verkeer van Schiphol af kan snoepen.

Lot van KLM

Daarnaast is het lot van Schiphol nauw verbonden met dat van KLM, de nationale luchtvaarttrots die financiële en organisatorische voordelen geniet op het vliegveld ten opzichte van andere maatschappijen. Het idee achter de bevoorrechte positie is dat Schiphol zo goed verbonden blijft met de rest van de wereld; met KLM kun je alle kanten op.

Maar net als Schiphol heeft ook KLM steeds meer last van concurrentie uit Turkije en de Golfstaten, van maatschappijen als Turkish Airlines, Emirates, Etihad en Qatar Airways. Van de laatste drie wordt vermoed dat ze tientallen miljarden aan staatssteun hebben gekregen, waardoor ze op een oneerlijke manier concurreren met Europese luchthavens. Het kabinet wil daarom voorlopig geen nieuwe landingsrechten toekennen aan maatschappijen uit de Perzische Golf.

Bron: Z24/ Herwin Thole Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.