Boze bewoners rond Schiphol te woord staan

Gepubliceerd op 15 mei 2016 om 14:20

SCHIPHOL - Waarom komen nu net al die opstijgende toestellen over mijn huis? Dat wil een bewoonster van Aalsmeer nu wel eens weten. En wanneer stopt de overlast?

Naamloos-407.pngDaarom belt ze deze maandagochtend met het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol, beter bekend als BAS. Arnoud Vooren staat haar geduldig en langdurig te woord. Ondertussen rinkelen andere telefoons. Meer omwonenden die ook hun beklag willen doen over de vliegtuigen die opstijgen of landen op Schiphol.

Uiteindelijk weet hij het gesprek te beëindigen door haar klacht in het computersysteem in te voeren. „Daarmee is de overlast natuurlijk niet over. Daar hebben wij geen invloed op, maar we kunnen dingen wel uitleggen”, legt Vooren zijn rol uit.

In een kantoorpand op Schiphol, met uitzicht op een deel van de luchthaven, is hij deze maandagochtend om negen uur begonnen. Manager Sandro Broeke is ook al aanwezig. Collega Jane Pronk zou de werkdag beginnen met een bezoek aan de operationele briefing bij de Airside Operations Manager.

Daar worden de laatste bijzonderheden over de gang van zaken op de luchthaven doorgenomen en vooral het baangebruik die dag is van belang voor de medewerkers van BAS. Maar omdat ze vast kwam te zitten in het verkeer, schuift ze even later ook in het kantoor aan en kan meteen aan de bak met alle klagende omwonenden.

Mooi weer

De stroom aan klachten is geen verrassing. „Het is mooi weer, net als de afgelopen dagen. Dan zitten veel mensen in de tuin en staan ramen en deuren open. Dan krijg je altijd meer klachten. Dat zie je ook in de jaarcijfers, met de uitschieters in juli, augustus en september”, laat hij op een van de computerschermen zien.

Door Frans van den Berg Redactie NHD/ Foto: NHD

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.