Huisartsenposten slecht telefonisch bereikbaar

Gepubliceerd op 23 augustus 2016 om 10:27

Huisartsenposten zijn slecht bereikbaar via de de telefoon. Dat is de conclusie van een onderzoek van de Consumentenbond.

Huisartsenposten slecht telefonisch bereikbaar

Wie buiten kantoortijden dringend een huisarts nodig heeft kan bellen met een huisartsenpost. Dat kan 's avonds, maar ook in het weekend of op feestdagen. Volgens de Consumentenbond zijn de telefonische wachttijden echter veel te lang. Dat werkt ontmoedigend, schrijft de bond. Het dieptepunt was een wachttijd van 26 minuten bij de Centrale Huisartsenpost Zuid-Oost Brabant.

NORM VAN TWEE MINUTEN

Slechts twee van de veertig huisartsenposten slaagden erin om een telefoontje binnen twee minuten te beantwoorden. Dat terwijl, volgens de streefnorm, 75 procent van de telefoontjes binnen twee minuten beantwoord zou moeten worden. Bovendien is die grens van belang zodat mensen de spoedlijn niet onnodig gaan bellen. Die lijn is namelijk bedoeld voor spoedgevallen en moet binnen 30 seconden worden beantwoord.

De bond belde veertig huisartsenposten telkens twintig keer op een niet-spoedlijn. In totaal dus 800 telefoontjes. ,,En daar werden we niet blij van", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, tegen het ANP

'ZORGWEKKEND'

Bij de huisartsenpost in Amsterdam was de wachttijd gemiddeld zelfs tien minuten. Alleen bij Doktersdienst Groningen en Dienstenstructuur Zuidwest Drenthe Noordwest Overijssel kwamen de wachttijden niet boven de twee minuten.

Tijdens het onderzoek werd tien keer de verbinding door een huisartsenpost verbroken. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) noemt de resultaten van het onderzoek ‘zorgwekkend’, maar wil het eerst bestuderen voor er stappen worden ondernomen tegen huisartsenposten die te laat opnemen, aldus de Consumentenbond.

Door Redactie Metro: Foto: Colourbox

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.