Kalverstraat wil winkelende Amsterdammer terug

Gepubliceerd op 14 oktober 2016 om 13:23

De ondernemersvereniging van de Kalverstraat lanceert in december een nieuwe huisstijl. Het doel: minder toeristen in de straat en juist meer Amsterdammers.

Naamloos-3705-105.png

'Vraag eens aan een Amsterdammer of hij vaak in de Kalverstraat komt. Dan krijg je waarschijnlijk een negatief antwoord. 'Nee, daar kom je niet. Het is er veel te druk.'" Zeger Stinis van de ondernemersvereniging Kalverstraat en Heiligeweg klikt enthousiast door een powerpoint. "Daar gaan we verandering in brengen."

Volgens Stinis, die eigenaar is van Luna's café, verliest de Kalverstraat Amsterdamse bezoekers aan winkelbuurten als de Negen Straatjes en het Gelderlandplein. De ondernemersvereniging lanceert daarom in december een campagne om meer Amsterdammers naar de straat te lokken.

"Op het moment komt maar veertig procent van onze bezoekers uit Amsterdam. De rest bestaat uit dagjesmensen en toeristen."

Voor de deur van zijn café wurmt een groep jongeren zich, luid in het Duits overleggend, door de mensenmassa. Naar de winkels wordt nauwelijks gekeken. "Veel toeristen lopen argeloos de Kalverstraat in. Ze kopen vervolgens niets, want ze komen niet om te winkelen."

Doelloos
Stinis vindt het zaak de Kalverstraat zowel online als in de publieke ruimte duidelijk als winkelstraat te profileren, zodat het er niet volloopt met toeristen. "Het zou al helpen als aan toeristen wordt uitgelegd wat je zoal kunt doen in de binnenstad. Mensen lopen hier nu doelloos rond. Daardoor wordt het onnodig druk in de straat en wijkt het kopende publiek uit naar andere winkelbuurten."

Het liefst zou Stinis een grote poort zien bij een aantal belangrijke ingangen van de Kalverstraat, met een opvallend logo erop. Dat moet bezoekers erop attenderen dat ze een winkelstraat binnenlopen. "Als de campagne succesvol is, hebben we uiteindelijk misschien per saldo minder bezoekers, maar wel een publiek dat speciaal naar de Kalverstraat komt."

Snel, snel, snel
Om erachter te komen welk publiek dat precies is, heeft de vereniging een enquête verspreid onder zevenhonderd bezoekers. Daaruit blijkt dat ongeveer de helft van de shoppers jonger is dan 35 jaar.

Stinis: "Jongeren zijn gewend aan vlot wisselende trends. Voor hen moet alles snel, snel, snel. Dat past bij de Kalverstraat, want veel van onze winkels hebben soms wel acht keer per jaar een nieuwe collectie high street fashion: kleding die niet te veel kost, maar wel modieus is."

Spotjes en foto's
Vooral van buiten de stad komen jongeren naar de straat om hun favoriete flagshipstore, de grootste winkel van een keten, te bezoeken.

Daarvan heeft de Kalverstraat er de meeste in Nederland. Populaire ketens als Zara en Urban Outfitters staan regelmatig vol provinciale tieners die gehuld gaan in de laatste mode.

Jonge Amsterdamse kopers moeten worden binnengehaald met spotjes en foto's op sociale media, waarbij bijvoorbeeld direct wordt aangekondigd wanneer een geliefde keten een nieuwe collectie heeft klaarliggen. Instagram is favoriet. Stinis laat een plaatje zien van fotomodel en internationale bekendheid Gigi Hadid.

"Als er meisjes zijn die haar outfit willen aanschaffen, kunnen ze over een tijdje via onze app zien in welke winkels ze die bij elkaar kunnen shoppen."

Door de Redactie AD: Foto: Hollandse Hoogte

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.