Kan Serious Request ook zonder ijdele dj's?

Gepubliceerd op 22 december 2015 om 12:31

Normaal-zanger Bennie Jolink vindt de dj's in het Glazen Huis 'een stel publiciteitsgeile aanstellers met een megasalaris'. Maar kan het bij een inzamelingsactie eigenlijk wel anders?

media_xll_3481388-1.jpg

Serious Request voor het Rode Kruis, Alpe d'HuZes voor KWF Kankerbestrijding en Omroep MAX voor de Hersenstichting. Elk goed doel verbindt zich dolgraag aan een groot mediaspektakel. Deze week geeft Nederland gul voor kinderen in oorlogsgebieden: 3FM-dj's Giel, Paul en Domien laten vanuit het Glazen Huis in Heerlen de kassa van het Rode Kruis rinkelen.

Daar is de Achterhoekse zanger Bennie Jolink niet blij mee. ,,Het is een publiciteitsstunt waarbij er uiteindelijk tonnen aan de strijkstok blijven hangen", zei hij afgelopen weekend tijdens zijn afscheidsconcert. Jolink werd benaderd met de vraag of er bij zijn optreden mocht worden gecollecteerd voor Serious Request. Dat weigerde de voorman van Normaal. Hij wil liever dat zijn fans geld overmaken naar KWF, voor onderzoek naar kanker.

,,Ik snap niet waar Jolink zich druk over maakt," zegt Theo Schuyt, hoogleraar filantropie van de Vrije Universiteit Amsterdam. ,,Het is onzin dat er geld aan de strijkstok blijft hangen. Het Rode Kruis laat precies zien waaraan de opbrengst van Serious Request wordt besteed. En dat er bekende dj's zijn die hieraan meewerken, is helemaal niet gek. De zanger van Normaal schnabbelt zelf bij in reclamespotjes voor een bank. Dat noem ik geen liefdadigheid."

Donateurs
Volgens Schuyt is media-aandacht steeds belangrijker voor goede doelen. ,,De belangrijkste reden die mensen geven, is dat ze ervan weten. Hoe meer bekendheid Serious Request krijgt, hoe meer er wordt gedoneerd. Kijk naar de ramp met de tsunami in 2004. In de media ging het nergens anders over. Na een speciale tv-actie werd ruim 200 miljoen euro opgehaald, een recordbedrag. Zonder media-aandacht is het voor goede doelen vrijwel onmogelijk om nieuwe donateurs binnen te halen en dus om te overleven."

Het Rode Kruis erkent dat de 3FM-actie veel oplevert, vanwege de enorme publiciteit rond het Glazen Huis. ,,We bereiken nu veel jongeren en dat is normaal gesproken een stuk lastiger," zegt Merlijn Stoffels van het Rode Kruis.

Motiveren
Jongeren geven fors minder aan goede doelen dan ouderen, blijkt uit cijfers van het CBS. ,,Zij hebben natuurlijk ook minder te besteden," zegt Stoffels. ,,Maar we zien dat jongeren heel goed kunnen organiseren en motiveren. Voor Serious Request worden allerlei acties gehouden: van koekjes bakken tot het op poten zetten van hardloopwedstrijden. Ze weten bedrijven en familieleden over te halen om geld te doneren.

Dat werkt." Dat er geld aan de strijkstok blijft hangen - zoals Bennie Jolink zegt - klopt volgens Stoffels niet. ,,Sterker nog, deze campagne is goedkoper dan de meeste andere Rode Kruis-campagnes. Dat komt doordat we nu geen reclamespotjes inkopen. Van elke euro die we via Serious Request binnenkrijgen, gaat 3,5 cent naar de organisatie van het evenement. Dat is echt heel weinig."

Ook andere goede doelen proberen met man en macht om in de schijnwerpers te komen. Zo verbindt het Reumafonds zich sinds een paar jaar aan de Utrechtse Singelloop. Ook is presentatrice Anita Witzier ingeschakeld als ambassadeur. ,,Die aandacht hebben we nodig," zegt Lianne Kraak van het Reumafonds. ,,Het is toch waar: als je hard schreeuwt, horen veel mensen je. En dan is de kans groter dat mensen geld geven. Als je echt je slag wilt slaan, moet je de media inschakelen."

Bijzondere inspanning
Ook bij de Amsterdam City Swim spint het goede doel - stichting ALS - garen bij de massale media-aandacht. ,,Wanneer er een grote inspanning wordt geleverd, zijn mensen eerder geneigd te doneren," zegt hoogleraar Schuyt. ,,Dat geldt ook voor Serious Request. Ook al zijn de jongens van 3FM schatrijk, ze leveren met hun hongerstaking light wel een bijzondere inspanning. Het zijn moderne martelaren. Dat willen we met z'n allen graag belonen."

Peter Winterman/ ad.nl/ © ANP

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.