Adele-fan vecht tegen Ticketmaster en bierkaai

Gepubliceerd op 8 februari 2016 om 10:20

Linsey van Rijn probeert begin december aan een kaartje te komen voor één van de vier concerten van Adele in de Ziggo Dome in juni. Tevergeefs. Alles is razendsnel uitverkocht.

adele.jpgEven later komt Van Rijn toch nog kaartjes tegen, op doorverkoopsite Seatwave, een soort marktplaats voor kaartjes van evenementen. Maar dan wel voor een eurootje of duizend per stuk.

Van anderen hoort van Rijn zelfs dat Seatwave al om klokslag 10.00 uur, het tijdstip waarop de officiële voorverkoop voor de concerten via Ticketmaster van start gaat, veel duurdere Adele-kaartjes aanbiedt. Haar verbazing wordt alleen maar groter wanneer ze er ook nog eens achter komt dat Seatwave eigendom is van Ticketmaster.

De 24-jarige Overijsselse begint een Facebookactie: ‘Boycot Ticketmaster & Seatwave’, die inmiddels 845 leden telt. Ook wil ze verhaal halen bij Ticketmaster, maar daar blijkt niemand bereid haar te woord te staan. „Belachelijk toch?”, zegt ze. „Ik heb brieven gestuurd, contact gezocht via Facebook, maar ze negeren mij. En op de uitnodiging van tv-programma Kassa, dat mij in december vroeg om over mijn ervaringen te vertellen, zijn ze ook niet ingegaan.”

ZWENDEL

Van Rijn vermoedt het bestaan van een zwendelachtige constructie tussen Ticketmaster en Seatwave. Fans die het niet is gelukt om via de officiële weg aan een kaartje te komen, zijn een rib uit hun lijf kwijt om de show alsnog bij te wonen, een rib die ook nog eens gedeeltelijk op de rekening van Ticketmaster wordt bijgeschreven. „Ik denk dat Ticketmaster kaarten doorspeelt naar Seatwave en op die manier winst maakt, ten koste van fans.”

Maar probeer dat maar eens hard te maken. Ze besluit artiesten aan te schrijven, om ze duidelijk te maken wat er volgens haar aan de gang is bij Ticketmaster. Ook benadert ze de politiek. Vorige week nog had ze contact met Jasper van Dijk, kamerlid namens de SP. Hij pleit al een tijdje voor een wet die ervoor moet zorgen dat het doorverkopen van kaartjes met een hoger winstpercentage dan 20 procent een strafbaar feit moet worden.

ONMOGELIJK

Floris Janssen, chief operating officer (COO) bij Ticketmaster, weerlegt de kritiek van Van Rijn. „Ook al zijn Ticketmaster en Seatwave onderdeel van hetzelfde concern, het zijn twee onafhankelijk van elkaar opererende bedrijven. Ticketmaster speelt geen kaarten door aan Seatwave. Als je kijkt naar hoe beide bedrijven werken dan is dat ook niet mogelijk. De kaarten die Ticketmaster verkoopt zijn geen eigendom van Ticketmaster, het zijn kaarten die we namens onze opdrachtgevers verkopen. Seatwave op zijn beurt biedt geen tickets aan maar is een marktplaats voor mensen die tickets aanbieden en die tickets willen kopen. Dus ook Seatwave biedt zelf niets aan.”

PRE-SALE

En de kaarten voor de Adele-concerten die tegelijkertijd, om klokslag 10.00 uur, via zowel Ticketmaster als Seatwave werden aangeboden dan? Janssen: „Dat gebeurt vaker, dat zijn kaarten die in de pre-sale via de officiële site van de artiest zijn gekocht. In het geval van Adele waren er op de woensdag voor de vrijdag dat de algemene kaartverkoop voor de shows in Amsterdam begon al kaarten via haar website te verkrijgen.”

Janssen zegt nooit door Linsey te zijn benaderd voor een gesprek. „Ik heb alleen op Facebook gezien dat ze kwaad was en daar wil ik niets aan afdoen. Maar ik denk dat er een stuk informatie ontbreekt wat de werking van ticketing beftreft.”

De uitzending van Kassa liet hij schieten omdat hij bang was vragen te krijgen die alleen door Seatwave – een ander bedrijf immers – beantwoord kunnen worden. „Ik weet niet goed genoeg hoe hun business werkt. Ze hadden dan ook Seatwave uit moeten nodigen.”

SYRIË

Janssen wil nog een kanttekening kwijt. „Ik begrijp de teleurstelling en woede van fans die achter het net vissen, maar wanneer ik bij de comments op Facebook lees dat we iedereen van Ticketmaster een enkeltje Syrië zouden moeten geven denk ik: we moeten het wel allemaal in het juiste perspectief blijven zien. Er zijn collega’s die daar erg van geschrokken zijn. De vraag voor de concerten van Adele was zo groot dat niet iedereen daar heen kan. Punt.”

Bron: Metronieuws.nl/door Mario Wisse/ Foto: Twitter

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.