Belastingtelefoon krijgt opnieuw forse onvoldoende

Gepubliceerd op 24 februari 2016 om 08:44

De Belastingtelefoon krijgt voor het vierde jaar op rij een onvoldoende van de Consumentenbond voor de kwaliteit en service. De verbeteringen die de dienst vorig jaar na Kamervragen moest doorvoeren, hebben nog niet mogen baten.

cf0c5f959163e10b2206cd9b4f5de45c-1456236194-1.jpgDe Belastingdienst werd vorig jaar onder meer verplicht gesteld om sneller naar een interne specialist door te verbinden bij lastige inhoudelijke vragen. „Bij 60 procent van de telefoontjes kregen we inderdaad twee mensen te spreken. Maar die aanpak werpt geen vruchten af, want de mensen kregen niet vaker het goede antwoord”, zegt Sandra de Jong van de Consumentenbond.

Cijfer: 4

Vorig jaar beloofde de directeur van de Belastingtelefoon verder dat bellers met complexe vragen vaker naar externe adviseurs zouden worden doorverwezen. „Maar dit gebeurde geen enkele keer tijdens het nieuwe onderzoek.” De Belastingtelefoon scoorde vorig jaar een 4. Dat is ruim een halve punt minder dan het in 2014 ontving. 

Medelijden

Uit onderzoek van het online platform Belastingbutler.nl blijkt dat Nederlanders door onwetendheid in 2014 bijna 2 miljard euro lieten liggen bij de Belastingdienst. Een telefoonteam dat de mensen aan de juiste informatie helpt, is dan ook onontbeerlijk. „Ik had het soms te doen met de medewerkers”, zegt redacteur-onderzoeker Asha Stuivenwold van de Consumentengids. „Blijkbaar werkt het systeem waaruit de medewerkers hun antwoord moeten halen niet voldoende om de klant aan de telefoon echt goed te kunnen helpen.”

Groei belastingadviseurs

De complexiteit van de aangifte verklaart ook de opkomst van steeds meer belastingadviseurs, zegt Martijn Catz van Belastingbutler die sinds drie jaar een Adviesdesk runt met ’senior adviseurs’. Na hen kwam nog het online aangifteprogramma Bokkz. „Er is behoefte. Door de onduidelijkheid van de aangifte en het gebrek aan belastingkennis bij de gemiddelde burger”, zegt Catz. Hij noemt de Belastingdienst een wolf in schaapskleren. „Uit zichzelf zullen ze je nooit wijzen op fiscale voordelen.” 

Schriftelijk

De Consumentenbond noemt een belastingadviseur aangesloten bij het Register Belastingadviseurs (RB) of de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB) een goed alternatief. Daarnaast raadt de bond aan schriftelijk vragen te stellen. „Wie de Belastingtelefoon niet durft te vertrouwen, kan de vraag schriftelijk aan een belastinginspecteur voorleggen. Mocht er bij de aangifte iets verkeerd zijn gegaan, dan kun jij laten zien dat je wel informatie ingewonnen hebt.” 

Bron: http://www.metronieuws.nl/ door Anne-Fleur Pel Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.