Anderhalf jaar wachten op debat met Rutte

Gepubliceerd op 1 maart 2016 om 10:16

Negentien maanden na de MH17-ramp houdt de Tweede Kamer morgen voor het eerst een plenair debat met premier Rutte. De Kamer wil een update over de stand van zaken en heeft veel vragen. Vooral het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid staat in de belangstelling.

Mogelijk is het debat met Rutte gelijk het laatste, schat D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma. ,,Nu gaat het over geopolitiek, vervolging, vliegroutes, crisisorganisaties. In de toekomst worden het meer specialistische, uitgesplitste debatten.''

Komt er duidelijkheid? De voortekenen zijn niet al te gunstig: op veel van de schriftelijke Kamervragen kwam geen duidelijk antwoord. Soms omdat het strafrechtelijke onderzoek nog loopt; soms omdat dat wettelijk niet mag. Dat stelde althans de Onderzoeksraad (OVV) vorige week: alles wat niet in het onderzoeksrapport staat, mag het niet openbaar maken.

Kamerleden knarsentanden. Pieter Omtzigt (CDA): ,,Men verwijst naar wettelijke geheimhouding; dat betekent dat we niet mogen weten welke informatie de OVV had. Dat maakt het voor ons vrij lastig om te controleren.''

Scherp
De terughoudende opstelling van kabinet en Onderzoeksraad kan voor een scherp debat zorgen. ,,Strijdende partijen in Oost-Oekraïne hadden niet altijd belang alle info te delen. Dat geldt voor Oekraïne, Rusland, maar ook voor Nederland. Alle landen hebben niet bepaald getrouw meegewerkt met de Onderzoeksraad,'' vindt Omtzigt.

Dat rapport van de Onderzoeksraad verscheen in oktober, inmiddels is er een groeiende lijst met vragen over het werk van de raad. Opmerkelijk antwoord vorige week: ,,De Onderzoeksraad heeft geen radargegevens opgevraagd bij de Verenigde Staten.''

Dat terwijl juist de Amerikanen kort na de crash beweerden alles te hebben gezien. ,,We zagen het toestel verdwijnen van de radarschermen,'' aldus minister Kerry van Buitenlandse Zaken.

Rebellen
De afgelopen weken zijn radargegevens sowieso hét gesprek van de dag: was de Oekraïense radar in 'regulier onderhoud' of vernield door rebellen?

De Onderzoeksraad en Oekraïense ambassadeur spreken elkaar tegen. De voorgeschreven logbestanden van het computersysteem van de luchtverkeersleiders van zowel Rusland als Oekraïne zijn spoorloos. De Oekraïense en Russische luchtverkeersleiders van dienst zijn niet ondervraagd. Toch zegt de raad dat het 'alle informatie had' om vlucht MH17 te kunnen analyseren.

Het debat gaat niet over het strafrechtelijke onderzoek; dat laat nog maanden op zich wachten, al meldt het Openbaar Ministerie goede voortgang.

Verwijten
En erna? Recent bleek nog dat vliegrampen decennia later nog tot discussie kunnen leiden. Staatssecretaris Sharon Dijksma heeft de Onderzoeksraad gevraagd opnieuw naar het onderzoek rond de Faro-ramp in 1992 te kijken. Dat verzoek komt ruim 23 jaar na de ramp. Nabestaanden van Faro maken de OVV tal van verwijten.

Na de Bijlmerramp in '92 kritiek. was er zoveel twijfel dat 6 jaar later een parlementaire enquête werd gehouden. De conclusie luidde dat de Tweede Kamer 'te vaak' onjuist en onvolledig was geïnformeerd. Delen van het onderzoek van de Raad voor de Luchtvaart - de voorganger van de Onderzoeksraad - waren 'onvolledig en oppervlakkig'. Het ging om bijkomende factoren, zoals reguliere inspecties aan de motorophanging door El Al.

Ook bij de MH17-ramp lijken bijkomende factoren, zoals waaróm Oekraïne het luchtruim openhield, niet uitputtend door de Raad bekeken. De MH17-ramp is 'pas' 1,5 jaar geleden.

Bron: http://www.ad.nl/ door  Suzanne Geuze en Jeroen de Vreede  Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.