NS is niet van plan reizigersclaim te betalen

Gepubliceerd op 2 maart 2016 om 08:57

NS voelt zich niet geroepen om aan de miljoenenclaim van reizigers ter compensatie voor overvolle treinen te voldoen.

863b7a423ad86446bae7307b873261fc-1456844501-1.jpg„Ik respecteer de wensen van reizigers en ga serieus met ze in gesprek, maar nee, we voelen ons niet geroepen om nu te zeggen: dat rekenen we wel even af.”

Dat zei NS-topman Roger van Boxtel dinsdag bij het bekendmaken van de nieuwe strategie voor de komende drie jaar. Het gros van deze plannen lekten maandag al uit.

ConsumentenClaim eist namens ruim 8500 treinreizigers geld van de spoorvervoerder voor de hinder die zij ondervinden van de overvolle treinen in de spits. Volgens de organisatie hebben de forensen recht op compensatie van minimaal 50 procent van de reiskosten tot het probleem is opgelost. De tikkende teller staat inmiddels op ruim 5 miljoen euro. 

MEER INVESTEREN

NS maakte dinsdag bekend de komende jaren ruim 3 miljard euro te gaan investeren. 2,5 miljard hiervan gaat naar het vernieuwen en uitbreiden van het treinenpark en 300 miljoen naar het verbeteren van reisinformatie, wifi in treinen en nieuwe betaalmethodes. Nog eens 300 miljoen wordt gebruikt om voorzieningen op stations, zoals parkeren en kiosken, te verbeteren.

REGIE HOUDEN

Maandag werd al bekend dat NS de winkels op stations, behalve de kiosken en stationshuiskamers, gaat afstoten. Het is geen kerntaak van de vervoerder. NS zal zich wel blijven bemoeien met de zaken die in de verkoop gaan. „We houden regie op de kwaliteit van de winkels en het aanbod op het station”, zei Van Boxtel. „Dit vinden wij van belang, want we zien dat het zich terugbetaalt in de klantwaardering. Het is dan niet belangrijk wie de winkel exploiteert, als ze zich maar houden aan de spelregels. Het moet netjes, hygiënisch en veilig zijn. Dat zullen we blijven bewaken.”

Volgens NS waren er tien jaar geleden nauwelijks partijen te vinden die op het station wilden ondernemen, maar dat is inmiddels anders. 

Bron: http://www.metronieuws.nl/ door Anne-Fleur Pel Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.