Bewijs verzameld voor reizigersclaim tegen NS

Gepubliceerd op 7 maart 2016 om 08:11

Nu NS heeft laten weten reizigers geen schadevergoeding te gaan betalen voor de overlast die zij ondervinden van overvolle treinen, start ConsumentenClaim met het verzamelen van bewijslast.

46e56d3098a777ac42fafe8f26abf300-1457262548-1.jpgDe komende twee weken maken in ieder geval meer dan 8500 treinreizigers dagelijks foto’s van hun treinreis die moeten dienen als bewijsmateriaal in de rechtszaal.

„Hoewel NS heeft aangegeven met ons in gesprek te willen blijven, gaan wij door met het voorbereiden van een mogelijke rechtszaak”, zegt Stef Smit van ConsumentenClaim. “Een belangrijk onderdeel van de bewijsvoering is dat we aantonen op welke trajecten structureel sprake is van overvolle treinen.”

HULP WELKOM

Hiervoor doet Smit een beroep op reizigers. De ruim 8500 forensen die zich hebben aangesloten doen al mee, maar meer hulp is welkom, aldus Smit. Aan reizigers wordt gevraagd om elke dag vast te leggen hoe druk het in de trein is, op welk traject ze reizen en het tijdstip van vertrek volgens de dienstregeling. Het gaat om de periode van maandag 7 maart tot en met vrijdag 18 maart.

„Door middel van aaneengesloten reeksen foto’s kan worden aangetoond dat het niet sporadisch druk is in de trein, maar dat het om een structureel probleem gaat”, zegt Smit. „Het bewijsmateriaal wordt gebruikt in een mogelijk te starten rechtszaak tegen NS.”

STRUCTUREEL

Reizigers kunnen hun reisgegevens eenvoudig invoeren en foto’s uploaden op dewebsite van ConsumentenClaim. Het beeldmateriaal kan ook aangeleverd worden via Twitter (#nsclaim) of de Facebookpagina van ConsumentenClaim.

NS-topman Roger van Boxtel liet vorige week weten zich niet geroepen te voelen om aan de miljoenenclaim te voldoen. „Ik respecteer de wensen van reizigers en ga serieus met ze in gesprek, maar nee, we voelen ons niet geroepen om nu te zeggen: dat rekenen we wel even af.”

Volgens ConsumentenClaim hebben de forensen recht op compensatie van minimaal 50 procent van de reiskosten tot het probleem van de overvolle treinen is opgelost. De tikkende teller staat inmiddels op meer dan 5 miljoen euro. 

http://www.metronieuws.nl/ door Anne-Fleur Pel Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.