Achterhuis als escaperoom doet veel stof opwaaien

Gepubliceerd op 18 maart 2016 om 13:35

Bij een escaperoom in Valkenswaard kunnen bezoekers zogenaamd onderduiken in het Achterhuis van Anne Frank.

‘Laat je met je vrienden opsluiten in het Achterhuis van Anne Frank en duik onder voordat de Duitsers je vinden’, zo luidt de reclameslogan. Zowel het initiatief als de slogan zorgt voor veel ophef.

'UITDAGING'

Escape Bunker in het Brabantse Valkenswaard maakt sinds donderdagmiddag reclame voor het spel, waarbij bezoekers moeten proberen uit een kamer te ontsnappen. „Je komt in de schoenen van Anne Frank te staan”, zo valt te lezen op de website. „Met de constante dreiging van de Duitsers die elk moment binnen kunnen vallen, zullen jullie verschillende uitdagingen moeten overwinnen.”

Uitbater Thijs Verberne (19) is zich van geen kwaad bewust. „Ik heb lang nagedacht of ik dit thema moet gebruiken”, zegt hij tegen Omroep Brabant. „De escaperoom volgt delen van het dagboek van Anne Frank, zo kunnen spelers ook nog wat leren.”

SMAKELOOS

Volgens Hannah Luden, directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël, is dat juist precies wat er mis is met het spel. „Mensen iets leren over de Tweede Wereldoorlog in combinatie met een uurtje fun is bijzonder smakeloos”, zegt Luden tegen Metro. „Ik begrijp het niet. Het zou hetzelfde zijn als een groep mensen een bootfeestje zou organiseren tussen Turkije en Griekenland. Of dat we met z’n allen ineens IS-soldaatje gaan spelen.”

„Omdat de Tweede Wereldoorlog al zo lang geleden is, hebben weinig mensen nog maar echt besef over hoeveel verschrikkelijks er in die periode is gebeurd. Dat is begrijpelijk, maar om bezoekers van een escaperoom dan op zo’n speelse manier iets te willen leren, is smakeloos - en dan is smakeloos een flink understatement.”

Burgemeester Ederveen van Valkenswaard heeft via Twitter aangekondigd te gaan onderzoeken of de escaperoom wel aan alle voorwaarden voldoet.

http://www.metronieuws.nl/  door Astrid Ottens Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.