Toms bijles ging over in seksueel misbruik

Gepubliceerd op 7 april 2016 om 08:08

De Inspectie van het Onderwijs heeft een stijgend aantal meldingen van seksuele intimidatie en misbruik bij leerlingen op school geconstateerd. Nooit eerder waren hier zoveel leraren en andere gezagsdragers in het voortgezet onderwijs bij betrokken.

3553703bea1bba9af4f04bb1a8ca2fd0-1459957664-2.jpg

Iva Bicanic, hoofd van het Landelijk Psychotraumacentrum van het Wilhelmina Kinderziekenhuis, ziet jaarlijks honderden tieners in de behandelkamer die ongewenst seksuele ervaringen hebben opgedaan op het schoolterrein. Vooral tussen leerlingen, maar (in mindere mate) ook tussen leraar en leerling.

„Het is voor de meeste mensen een ongemakkelijke realiteit dat volwassenen die beroepsmatig voor kinderen zorgen juist bij hen over de grens kunnen gaan”, zegt Bicanic. „Maar het kan. Seksueel misbruik is onbestaanbaar waar. In alle vormen en maten.”

MISBRUIK GEZAG
De onderwijsinspectie ziet vaker dan in het verleden, bij een op de drie meldingen, dat de klacht gaat over seksueel misbruik door een leraar of ander schoolpersoneel. Bij ruim de helft van alle misbruikmeldingen gaat het om een ernstig zedendelict: ontucht, verkrachting of aanranding.

Bij een op de vijf meldingen is sprake van ontucht met misbruik van gezag. Zoals bij Tom. Hij kreeg na school bijles van een leerkracht. Aanvankelijk hielp dit: zijn cijfers gingen omhoog en de ouders waren blij met de persoonlijke aandacht voor hun zoon. Tot het betasten begon. Tom werd stil en somber. Het was een goede vriendin die doorvroeg en aan wie hij het misbruik durfde te onthullen.

BANG TE ONTHULLEN
„Door die ongelijkheid is het voor een leerling extra moeilijk om ermee naar buiten te komen”, aldus Bicanic. „Vooral voor jongens is dit een grote stap. Jongens ontwikkelen ook meer psychische klachten dan meisjes als ze het meemaken.”

Meisjes krijgen wel vaker te maken met misbruik dan jongens. Zoals Lisa. Zij kreeg op initiatief van een stagiaire Engels contact via WhatsApp. Wat begon als leuk, veranderde in een dwingend contact. Het pubermeisje vond het lastig dit contact te verbreken vanwege het verschil in positie. Ook voelde ze zich schuldig omdat ze zelf haar nummer had gegeven.

SPIJBELEN
Lisa begon eerst de lessen van de stagiaire te vermijden. Al snel meed ze alle lessen. Ze bleef een paar weken thuis, zonder dat iemand de aanleiding begreep. Uiteindelijk nam Lisa een vriendin in vertrouwen en samen lichtten ze haar ouders in. De school reageerde adequaat, waardoor de schade kon worden beperkt. „Maar er zijn situaties die volledig uit de hand lopen”, weet Bicanic.

Zij ziet in de spreekkamer niet zozeer een toename van misbruik door leraren, maar vooral een toename van misbruik onder leerlingen. Bijvoorbeeld de keerzijde van sexting. Bicanic: „Ook hierbij kan het effect zo groot zijn dat jongeren wanhopig of suïcidaal worden, zich isoleren, of niet meer naar school durven met alle gevolgen van dien.”

http://www.metronieuws.nl/  door Anne-Fleur Pel Foto: ANP

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.