ProRail is kritiek van Dijksma zat

Gepubliceerd op 14 april 2016 om 10:22

ProRail ligt onder vuur en dat zint de medewerkers totaal niet. In een brief aan staatssecretaris Dijksma vraagt vicevoorzitter Frank Barel of de staatssecretaris voortaan haar commentaar voor zich wil houden.

b066c8ee1aa8ca96f13b23217ca89360-1460559716-2.jpg

„De aandacht voor ProRail is weinig genuanceerd”, schrijft Barel. „Prorailers voelen zich daardoor geraakt. Wij blijven ondanks alle publieke kritiek onze uiterste best doen om het treinverkeer ruim baan te geven en zorgvuldig met belastinggeld om te gaan. We zijn op vele fronten bezig om verbeteringen door te voeren en we erkennen tegelijk dat we er nog niet zijn. De staatssecretaris had de afgelopen maanden volop gelegenheid om deze ingreep te doen. Wij constateren dat ze dat niet heeft gedaan.”

VEEL PROBLEMEN
Barel reageert op het nieuws van eerder deze week dat het kabinet de leiding overneemt bij de fel bekritiseerde spoorbeheerder. Het bedrijf is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van het spoor in Nederland. Door problemen met rails, wissels en bovenleidingen zijn treinen vaak vertraagd of vallen ze uit. Staatssecretaris Dijksma heeft daar haar buik vol van en wil meer zeggenschap krijgen over ProRail.

Als er niets verandert, heeft ProRail een tekort van 475 miljoen euro voor het onderhoud en beheer van het spoor in de periode van 2018-2028. Terwijl er voor de periode tot 2018 juist geld over is omdat een aantal projecten en onderhoud aan het spoor zijn uitgesteld. ProRail krijgt elk jaar een miljard euro van de overheid. Sinds 2005 is ProRail een zelfstandig bedrijf met de Nederlandse Staat als enige aandeelhouder. Staatssecretaris Dijksma wil van ProRail een publieke uitvoeringsorganisatie maken.

COMPLIMENT
Barel zag dat nieuws niet aankomen. „Onze verbazing geldt voor het feit dat u nu een andere positionering zou overwegen terwijl u zeer onlangs akkoord heeft gegeven op een nieuwe topstructuur en een nieuwe Raad van Bestuur heeft benoemd.”

Ook vindt de ProRail-topman het vreemd dat Dijksma na eerdere positieve uitspraken nu met kritiek komt. „Hoe moeten wij een andere positionering rijmen met het compliment dat u ProRail gaf voor het vlotte herstel van de schade na het ongeval bij Dalfsen?”, vraagt Barel zich af.

Tot slot vragen de ProRailers om „rust en ruimte om de ingeslagen weg naar verbetering te kunnen bewandelen”.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/  door Tjerk de Vries Foto: ANP

 

 

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.